el 02-05-2022 03:48 PM
Ik word dus inmiddels k n e t t e r g e k zodra ik een (in de regel, langere) SMS wil schrijven! Nadat ik zo'n beetje het hele internet heb afgestroopt op zoek naar informatie, ben ik uiteindelijk hier beland; ik hoop echt dat dit nu mijn laatste stop zal zijn, en dat ik eindelijk eens een oplossend antwoord zal krijgen.
Ter informatie: Ja, ik weet dat het (inmiddels) een oud(er) model is; ik heb hem al 6 jaar in mijn bezit, maar omdat ik een serieuze aversie voor smartphones had (beter: de gebruikers en hun gedrag) heb ik steeds geweigerd dat ding in gebruik te nemen, totdat ik niet meer anders kon: Mijn oude Diva flip-phone was compleet versleten (alle zgn nieuwe/originele vervang accu's bleken elke keer opnieuw bagger), en moest ik uiteindelijk wel met deze S4 aan de gang.
Goed, ik gebruik hem voor 3 dingen: Telefoneren, SMSen, en muziek; ik heb geen behoefte aan internetten (daar heb ik nl 2 laptops, 2 desktops, en evt ook nog een tablet voor), want ik doe niet aan FB, Twitter, of zoiets, hooguit maak ik 'gedwongen' een uitzondering voor reisinfo.
Maarrrr... een lange(re) SMS opbreken -in blokken van max. aantal toegestane tekens- ("Dit is een bericht van 4/5/6/7/etc. lengtes, versturen of annuleren?") en verzenden? Lange neus!
Op deze 'slimme' telefoon is dit maar een lengte van 3 (van max. 160 karakters/1KB) SMSen, want daarna gaat ie doodleuk over in een MMS format.
Dat zou an sich geen probleem zijn, ware het niet dat geen enkele provider nog MMS faciliteert (omdat de meesten nu 'whatsapp' gebruiken?)
¡Resuelto! Ir a solución.
el 02-05-2022 04:29 PM
el 02-05-2022 03:50 PM
el 02-05-2022 04:13 PM
Maw, het ligt aan de telefoon, niet aan de provider? Hm, dus een simpele GSM kan meer dan een smartphone?? Opmerkelijk...
Ja, ik zou onnodig geld uit kunnen geven aan een nieuwer model. Is een beetje overdreven volgens mij om een nieuwe telefoon aan te schaffen, enkel en alleen om gewoon te kunnen sms'en zonder obstakels.
Maar bedankt voor het creatieve meedenken (wel eens aan een carrière als "Troubleshooter" gedacht? Laat deze varen.)..
el 02-05-2022 04:29 PM
el 07-05-2022 06:03 PM
Geen idee hoe dat "Oplossing" ✔ labeltje zijn weg vond naar jouw laatste reactie, want er was nmm geen sprake van, maar goed.
[🙄zucht..] "De maximale limiet van een SMS is 160 tekens, altijd al zo geweest. Hier kun je niks aan veranderen." (dat is geen verklaring of oplossing voor mijn vraag, maar een conflatie). Ja, daar ben ik mij van bewust, en dat was/is ook eigenlijk niet de kern van mijn kwestie.
Het is het versturen/ontvangen van een lange SMS, nadat deze werd opgedeeld (cq, samengevoegd), dus in delen die elk uit het maxim. aantal/160 tekens zijn opgemaakt.
Wellicht was ik iets te summier met het omschrijven van mijn vraag?? [hoest..]
Het ligt niet aan (de leeftijd van) de telefoon, het heeft blijkbaar(!)te maken met de provider en/of de gepaarde SMSC (short message service center), die in je SIM kaart is opgeslagen.
Dat laatste zou het ook kunnen verklaren, gezien ik een vervangende/nieuwe micro-SIM moest plaatsen in dit "verouderde model" (waarmee waarschijnlijk een cruciale wijziging in de vorige SMSC -en het verwerkings protocol- optrad):
"When an SMS is sent from any mobile phone, it must get to an SMSC before it is forwarded to the end-point or destination.
An SMSC is essentially a mediator between two endpoints on a network. The SMSC address is part of the mobile network provider's configuration, and is included on the SIM card or in the network provisioning package.
When a device attempts to transmit via SMS, it initiates a Short Message Peer-to-Peer Protocol (SMPP) session with the SMSC to define the interaction between the devices.
This is the part of a mobile network that handles all SMS operations. Take storing, forwarding, routing, converting, and delivering of Short Message Service (SMS) messages. Also note, that many SMSC vendors allow an SMPP to be fragmented internally (ie, concatenate the SMS via SMPP). There are 2 parameters in SMPP to deal with message:
1)Message(mandatory) (limited to 255 bytes)
2)Payload message(optional) (not limited)..."
NB: Een "concatenated SMS" is een zgn "samengestelde SMS" (die werd verstuurd en ontvangen na deze in maxim. segmenten op te delen).
Dit verklaart waarom het verzenden/ontvangen van samengestelde SMSen niet meer plaatsvindt, en wat ik dus voornamelijk wilde weten (omdat ik , zoals ik al zei, op de hoogte ben van allerlei apps om dit te omzeilen ("Mighty Text", bv)...
NU, is het dus opgelost. ✔
Fijne dag.
PS: "Niet handig en onveilig"? Ik kan ermee bellen (handig), en ik kan iemand (bv) laten weten waar/hoe laat ik ergens aankom, en ik kan muziek luisteren, ook zeer handig.
ITT anderen, heb ik er geen enkele behoefte aan om heel mijn privéleven in een telefoon te prakken, een "Tikkie" te sturen, mijn bankzaken ermee te regelen, of andere onzin. Ik weet ook wat er zoal onderschept kan worden, iets waar zelfs de social media niet ongevoelig voor is gebleken (meermaals).
Maak je geen zorgen, ik weet goed op mezelf te passen.