Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Newtonringen door het beeld bij foto's maken

(Onderwerp aangemaakt op: 10-06-2022 07:56 PM)
462 Weergaven
MennoBlw
Journeyman
Opties
Goedendag,  ik heb sinds een week de S21 FE.  Gekozen vanwege de lovende kritieken over de camera.  Ik moet zeggen dat hij zo ook inderdaad mooie plaatjes maakt, maar...  Ik maak graag foto's van de zon door mijn zonnetelescoop en in Pro modus gaat het daar mis. Ik moet wel echt deze modus gebruiken om het beeld goed scherp te kunnen stellen.  Wanneer ik de camera instel verschijnen er echter zogenaamde Newtonringen in de afbeeldingen.  Deze ontstaan wanneer de lens te dicht op een ander glazen oppervlakte zit. Ik houd tussen de telefooncamera en het oculair ( de lens waar je door heen kijkt normaal gesproken) meer dan genoeg ruimte om dit te voorkomen,  maar ontstaan  deze ringen. Is het mogelijk dat het beschermingsglas van de camera te dicht op de lens zit? Of is er een andere verklaring.  Met andere telefoon camera's heb ik dit probleem niet. 
0 Likes
10 Antwoorden
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Goedenavond,

Hoeveel centimeter ruimte hebben we het over dan? Waarschijnlijk heb je te weinig ruimte tussen de 2 lenzen.
Stars-Moderator-signature-800x200-patrick
MennoBlw
Journeyman
Opties
Hallo Patrick, nee de ruimte waar men in de fotografiewereld over spreekt gaat om millimeters. Mijn telefoon hangt er ongeveer 1 tot 1,5 cm boven. Voor de zekerheid ga ik nog experimenteren met andere oculairs. Overigens gisteravond prachtige opnames gemaakt van de maan. Wellicht kan ik met de instellingen wat spelen om de ringen te laten verdwijnen. Kan ik hier ook foto's posten?
0 Likes
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Waarschijnlijk is je telefoon gewoon te dichtbij. Je moet het probleem zoeken bij je andere apparaten. En ja je kunt hier foto's posten.
MennoBlw
Journeyman
Opties
Ha Patrick, nee de telefoon zat er niet te dichtbij, dat is zeker.
Maar ik ga nog andere mogelijkheden uitproberen om te kijken wat er gebeurt
0 Likes
MennoBlw
Journeyman
Opties
Toch bedankt voor je moeite. Bij deze toch nog even een foto waar de ringen goed op te zien zijn.
20220609_171452_1981_1654787694.jpg
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Deze ringen worden in iedergeval niet door de telefoon camera gemaakt. Dat moet dus door een externe factor komen.
MennoBlw
Journeyman
Opties
Wanneer ik de ringen in beeld heb en ik beweeg de telefoon heen en weer of op en neer blijven de ringen gecentreerd. De ringen worden dus in de telefoon geproduceerd. Ofwel in de camera, ofwel door het beschermingsglas van de behuizing van de camera dat direct voor de lens zit. Dit fenomeen komt ook voor bij dslr camera's wanneer men een filter gebruikt dat direct op het objectief wordt geschroefd. Bij bepaalde lichtomstandigheden vormen zich deze ringen dan ook, omdat het (vlakke glas) filter te dicht op de (bolle) lens zit. Eigenlijk dezelfde situatie als bij de telefooncamera; een vlak beschermingsglas direct voor de bolle cameralens. Mijn vraag was ook niet of het door de camera kwam, maar of iemand misschien hier een oplossing voor heeft gevonden of er misschien een oplossing voor kent.
0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

Hoi @MennoBlw, goedemorgen.

Wellicht dat dit met een soort software update kan worden tegengegaan. Via onze Samsung Members-app kan je een foutrapport indienen welke terecht komt bij onze R&D afdeling, voeg hier ook een aantal voorbeelden aan toe. 

Ook zal vanaf onze kant dit topic voorleggen bij mijn collega's van de R&D afdeling en wellicht dat er dan oplossing voor kan komen.

Groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
MennoBlw
Journeyman
Opties
Ha Martijn, dank voor je antwoord en voorstel. Ik ga er straks aan zitten.