op 05-12-2017 04:09 PM
Geachte heer, mevrouw,
Op 7/9/2015 kocht ik een nieuwe Samsung S5 mini. Sinds een maand of wat valt mij op dat het opladen niet soepel verloopt, en de accu steeds sneller leegloopt. Het probleem is inmiddels van dien aard dat ik vanmorgen ben langsgegaan bij uw Servicepunt in Den Haag, in de overtuiging dat de accu aan vervanging toe was. Daar vertelde de medewerker dat het probleem de verbinding met het moederbord betreft, en dat de reparatie omstreeks € 200 zou kosten aangezien de garantie van 2 jaar verlopen was.
Volgens het Nederlands Burgerlijk Wetboek moet een product alle eigenschappen bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn. Daarvan is in dit geval geen sprake. Ik hoefde er, gezien de prijs en de ouderdom, niet van uit te gaan dat dit probleem zou ontstaan. Nu dit toch het geval is, verzoek ik u tot kosteloze reparatie of vervanging van de defecte onderdelen over te gaan.
Ik stel een spoedige reactie op prijs.
Met vriendelijke groet,
Meinaard Veen
op 05-12-2017 04:40 PM
Hoi Meinaard,
Eerst, om eventuele verwarring te voorkomen, wil ik gezegd hebben dat ik niet namens Samsung spreek.
Wat je vertelt over het burgerlijk wetboek klopt helemaal. Ook het is van belang om op te merken dat er in Nederland geen maximale garantietermijn bestaat in tegenstelling tot wat vaak wordt geloofd.
Echter gaat dit wel over de wettelijke garantie met de verkoper - waar je een verkoopovereenkomst mee bent aangegaan. Met de fabrikant ben je geen overeenkomst aangegaan en ook is fabrieksgarantie niet bij wet geregeld, waardoor er aan fabrieksgarantie voorwaarden verbonden kunnen zijn. En buiten die voorwaarden (waaronder de garantietermijn) dus ook kosten.
Ik raad je dus aan, als je niet akkoord gaat met de voorwaarden van de fabrieksgarantie, contact op te nemen met de verkoper waar je een verkoopovereenkomst mee hebt gesloten.