op 01-04-2018 01:05 PM
Hallo,
Ik heb sinds november 2017 een Note 8 die draaide op Nougat 7.1.1. Ik haalde bij normaal gebruik makkelijk 2 volle dagen met een opgeladen batterij die na 2 dagen rond de 20 à 25% eindigde waarna ik opnieuw overging tot opladen.
Elke nacht, gedurende een 8-tal uren, zette ik de Note 8 in vliegtuigstand. Daarbij verloor deze op Nougat 7.1.1 ongeveer een 3% van het batterijniveau.
Nu heb ik Oreo 8.0 op mijn Note 8 geupgrade eind maart en nu haal ik amper het einde van de dag bij normaal gebruik. Een batterij opgeladen tot 100% heeft na een nachtje vliegtuigstand van 8 uur nog 80% over. Dat is 17% meer batterijverbruik bij vliegtuigmodus (met scherm uit, always-on display uitgeschakeld en niet storen aan).
Dat is sinds de update naar Oreo 8. In het batterijverbruik analyseren stel ik vast dat een grote brok opgeslokt wordt door het Android systeem, maar zelfs het percentage dat daar staat komt niet overeen met het werkelijk verbruik van de batterij.
Naast het batterijverbruik crashen een aantal apps ook regelmatig. Ik krijg melding als 'Galaxy apps is gestopt', 'Hostmanager is gestopt', 'Hostmanager blijft stoppen'. Meermaals herstarten biedt geen oplossing.
Ik was ook een fervent gebruiker van Airdroid. Ook deze app werkt totaal niet meer terwijl ik op fora wel lees dat met andere toestellen op Oreo 8.0 deze app wel correct werkt.
Ik denk dat er iets grondig fout loopt met hoe Oreo 8 het systeem belast.
Als er niet snel een oplossing komt zou ik graag terug gaan naar Nougat 7.1.1.
Dit is mogelijk met Odin, maar welke firmware moet ik nemen? Ik heb de Europese Note 8 (SM-N950F) met 1 SIM slot. Graag was advies en hulp want de manier waarop ik mijn Note 8 gebruikte met Nougat (waar alles perfect werkte) is op dit moment met Oreo 8 niet meer werkbaar.
Mvg, Luc
Opgelost! Ga naar oplossing.
04-04-2018 12:29 AM - bewerkt 04-04-2018 12:34 AM
Hey Bruce,
Bedankt voor het antwoord. Wel, ik zag wat op tegen resetten want zoals ik mijn GSM had ingesteld was dat zeker een ganse dag werk om alles weer te finetunen en in te stellen naar mijn smaak. Maar dan was ik wat verder gaan snuffelen op internet (heb werkelijk een ganse week bijna dagelijks het internet afgeschuimd op zoek naar antwoorden) tot ik gisteren het verlossende antwoord heb gevonden. Na elke grote update van een lagere naar een hogere versie (7 naar 😎 blijkt dat bij Android geregeld het één en ander fout loopt door de cache partitie die niet gekuist is en de Google Play Service die abnormaal op de achtergrond blijft draaien.
Ik had vlak na de update altijd een verlies van 20% batterijcapaciteit in vliegtuigstand. Bij gebruik zakte mijn batterij verschrikkelijk snel en zelfs in stand-by zoog het ding mijn batterij leeg. Ik heb gisteren avond mijn Google account op de Note 8 gewist, dan de Google Play Service gestopt en alle updates daarvan gewist (om terug te gaan naar de stock Oreo 8 versie), vervolgens de gsm afgezet en weer aangezet en opgestart in Recovery Modus. In die modus heb ik de Dalvic Cache partitie gewist, weer heropgestart, in de Apps lijst de systeemapps toegevoegd en de cache van Opslagbeheer gewist, Google account terug toegevoegd en mijn toestel een laatste keer herstart. Dan op de oplader gelegd en tot 100% laten opladen. Meteen in vliegtuigstand gezet en gaan slapen. Acht uur later heb ik mijn toestel weer in de handen genomen en het scherm aangezet. Dit keer was ik maar 4% kwijt in vliegtuigmodus waar dat ervoor op 8 uur tijd gegarandeerd 20% zou zijn. Vervolgens mijn gsm vandaag gebruikt zoals ik dat altijd doe en ook deed op Nougat 7.1.1. En op dit moment heb ik nog 26% over. Het toestel heeft nu iets meer dan 22 uur geen oplader meer aangeraakt. Ik ga ook een viertal keer de gsm laten leeglopen en weer opladen om de batterij te kalibreren op Oreo 8 (naar het schijnt is dat nodig na zo'n update, geen idee maar alles is goed om het beter te maken). Alleszins, mijn batterijprobleem is opgelost en ze werkt nu beter dan ervoor. Screenshot van mijn batterijverbruik van vandaag in bijlage. Als ik die lijst en grafiek nu zie komt die grotendeels overeen met Nougat 7.1.1 en zijn het naar mijn inziens normale waarden. Ik zou ze willen vergelijken met de waarden ervoor maar daar heb ik geen screenshots meer van.
De bovenkant van de grafiek is de 8 uur vliegtuigmodus. Mooie rechte lijn van 4% waar het ervoor een dalende lijn van 20% was.
op 03-04-2018 10:40 AM
Hi @Rems_Luc,
welkom op de Community.
Kun je eens een screenshot sturen van het batterijverbruik? Wij kunnen je in ieder geval niet helpen bij enige vorm van downgraden naar een lagere Android versie.
En heb je het toestel al gereset?
04-04-2018 12:29 AM - bewerkt 04-04-2018 12:34 AM
Hey Bruce,
Bedankt voor het antwoord. Wel, ik zag wat op tegen resetten want zoals ik mijn GSM had ingesteld was dat zeker een ganse dag werk om alles weer te finetunen en in te stellen naar mijn smaak. Maar dan was ik wat verder gaan snuffelen op internet (heb werkelijk een ganse week bijna dagelijks het internet afgeschuimd op zoek naar antwoorden) tot ik gisteren het verlossende antwoord heb gevonden. Na elke grote update van een lagere naar een hogere versie (7 naar 😎 blijkt dat bij Android geregeld het één en ander fout loopt door de cache partitie die niet gekuist is en de Google Play Service die abnormaal op de achtergrond blijft draaien.
Ik had vlak na de update altijd een verlies van 20% batterijcapaciteit in vliegtuigstand. Bij gebruik zakte mijn batterij verschrikkelijk snel en zelfs in stand-by zoog het ding mijn batterij leeg. Ik heb gisteren avond mijn Google account op de Note 8 gewist, dan de Google Play Service gestopt en alle updates daarvan gewist (om terug te gaan naar de stock Oreo 8 versie), vervolgens de gsm afgezet en weer aangezet en opgestart in Recovery Modus. In die modus heb ik de Dalvic Cache partitie gewist, weer heropgestart, in de Apps lijst de systeemapps toegevoegd en de cache van Opslagbeheer gewist, Google account terug toegevoegd en mijn toestel een laatste keer herstart. Dan op de oplader gelegd en tot 100% laten opladen. Meteen in vliegtuigstand gezet en gaan slapen. Acht uur later heb ik mijn toestel weer in de handen genomen en het scherm aangezet. Dit keer was ik maar 4% kwijt in vliegtuigmodus waar dat ervoor op 8 uur tijd gegarandeerd 20% zou zijn. Vervolgens mijn gsm vandaag gebruikt zoals ik dat altijd doe en ook deed op Nougat 7.1.1. En op dit moment heb ik nog 26% over. Het toestel heeft nu iets meer dan 22 uur geen oplader meer aangeraakt. Ik ga ook een viertal keer de gsm laten leeglopen en weer opladen om de batterij te kalibreren op Oreo 8 (naar het schijnt is dat nodig na zo'n update, geen idee maar alles is goed om het beter te maken). Alleszins, mijn batterijprobleem is opgelost en ze werkt nu beter dan ervoor. Screenshot van mijn batterijverbruik van vandaag in bijlage. Als ik die lijst en grafiek nu zie komt die grotendeels overeen met Nougat 7.1.1 en zijn het naar mijn inziens normale waarden. Ik zou ze willen vergelijken met de waarden ervoor maar daar heb ik geen screenshots meer van.
De bovenkant van de grafiek is de 8 uur vliegtuigmodus. Mooie rechte lijn van 4% waar het ervoor een dalende lijn van 20% was.
op 04-04-2018 12:09 PM
Bedankt voor jouw duidelijke terugkoppeling! @Rems_Luc
Na een update, is het altijd aan te raden eens te resetten, of als dat geen optie is, de stappen doorlopen die jij hebt aangedragen. Wipe cache etc. Ik zal je antwoord als oplossing accepteren, hopende in de toekomst andere leden hiermee op weg te kunnen helpen!
Wellicht zien we je nog eens voorbij komen op de Community, altijd handig iemand met veel kennis van Android. 😉
op 17-05-2018 09:16 PM