op 24-04-2022 02:46 PM
Sinds kort hebben wij het volgende probleem met onze Samsung side by side koelkast model RS61681GDSR/EF.
De ijsdispenser maakt ijs aan maar als we een glas tegen de knop aandrukken horen we de motor niet meer draaien en komen er geen ijsblokjes meer uit. Het water gedeelte werkt nog wel goed.
Ik heb de volgende acties al geprobeerd:
- schoonmaken/leegmaken ijsreservoir
- koelkast een tijdje uitgezet
- resetten van de ijsmaker
- motor (auger) gecontroleerd of deze vastzit/ niet meer werkt
Hopelijk kunnen jullie mij helpen om dit probleem op te lossen.
24-04-2022 10:28 PM - bewerkt 24-04-2022 10:30 PM
Goedenavond @J681 ,
Zo te lezen heb je al het nodige ondernomen. Je zou de spanning er nog een poosje af kunnen halen.
Ik kan er niet meer aan toevoegen. Hier moet een monteur naar kijken.
Het introductiejaar van de koelkast is 2012. Niet 1 van de jongste meer 😉.
De vraag is of je hier nog in moet gaan investeren. Uiteraard mag ik hier niet over beslissen..
op 26-04-2022 04:48 PM
Hi Dick,
Bedankt voor je hulp, maar ik heb de koelkast al een tijdje uitgezet en ook individueel alle motoren in het ijsmaker gedeelte getest. Mijn vermoeden is dat het zit in het aansturingsdeel van de motor, de schakelaar is het niet want die werkt wel voor het water.
Gr, Jeroen
op 26-04-2022 04:54 PM
Hoi @J681 , Jeroen,
De enige die je vermoeden kan bevestigen, is een monteur.
Gezien de leeftijd van de koelkast lijkt me dit geen optie.
Als er nu iets wordt vervangen, dan is de kans groot dat er ergens anders weer een defect ontstaat.
Je zou kunnen overwegen om zelf een poging te wagen..
op 28-04-2022 03:41 PM
Hoi @Dick,
Ik wil ook graag zelf een poging wagen en vind het geen probleem om onderdelen te vervangen maar heb op dit moment geen idee aan welk onderdeel het kan liggen.
Gr, Jeroen
op 28-04-2022 03:45 PM
Hoi @J681 , Jeroen,
Dat is inderdaad lastig. Misschien heb je hier nog iets aan. Er zit ook een Clickview bij:
https://www.samsungonderdelen.com/samsung-model/rs61681gdsref.htm?popular=yes
op 02-05-2022 08:32 PM
@Dick bedankt die clickview had ik ook gevonden.
Is er iemand die mij kan zeggen welk onderdeel de motoren in de ijsmaker aanstuurt ?
op 02-05-2022 08:37 PM
Hoi @J681 ,
In het forum zijn geen technici aanwezig, dus dat zal lastig worden..