Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Filmen met een S24u en problemen met de externe microfoon

(Onderwerp aangemaakt op: 21-10-2024 09:29 PM)
317 Weergaven
Piet9
Pathfinder
Opties

Ik gebruik een Samsung S24 Ultra om de kustschaatswedstrijden van
mijn dochter en enkele vriendinnen te filmen.
Ik ben daar al enige tijd mee bezig en heb me stelselmatig een paar extra's gekocht.
Ik gebruik niet meer het standaard programma maar wel Filmic Pro.
Buiten de gewone kwaliteiten van deze app zijn er ook leuke extra's.
Zo kan je het geluid van de opname tijdens de opname afspelen,
dit is best handig omdat je dan direct weet of het geluid van de opname goed zit.
Dit doe je natuurlijk best met oortjes of een hoofdtelefoon omdat je anders last van rondzingen krijgt.
Ik gebruik ook een externe microfoon (een Sennheiser MKE400) en een aparte hoofdtelefoon (een Sennheiser Momentum 4).
Om dit alles aan de praat te krijgen ben ik begonnen met een
usb splitter die aan de ene kant usb-c heeft en aan de andere kant twee 3.5 mm jacks.
Het heeft wel even geduurd alvorens ik de goede splitter had gevonden.

Dit werkt wel maar ik had al enige tijd last van statisch geruis.
Daarom besloot ik om de configuratie aan te passen.
Ik kocht van Sennheiser een 3.5 mm jack kabel met aan het andere einde een usb-c aansluiting.
De hoofdtelefoon heeft sowieso ook een usb-c uitgang.

Dan ben ik begonnen met een usb-c male naar 2 usb-c female uitgangen splitter.
Maar dit heb ik nooit echt goed aan de praat gekregen.

Mijn huidige oplossing bestaat erin om de twee apparaten via een usb-c hub op de smartphone aan te sluiten.

Dit heb ik thuis eerst eens geprobeerd en dit leek te werken.
Mijn test bestond erin om een paar keer op de microfoon zelf te tikken en dat geluid kwam wel degelijk door op de hoofdtelefoon.

Maar als ik deze set-up gebruik bij een echte wedstrijd dan is het geluid echt slecht.
Als ik enkel de microfoon (rechtstreeks of via de hub) aansluit en dan de hoofdtelefoon via een Bluetooth verbinding dan werkt het wel goed.
Maar deze oplossing heeft het grote nadeel dat het geluid altijd met vertraging doorkomt.

Ik heb dezelfde set-up ook op een Samsung S23 Ultra geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Ik denk dus niet dat er iets mis is met de smartphone.

Maar nu zit ik natuurlijk met de vraag wat er juist mis is en hoe ik het dan zou kunnen oplossen.
Is dit een hardware beperking van een Samsung ultra of ligt het probleem bij Filmic?

Maar ik vrees dat niet veel mensen dezelfde set-up gebruiken.

Daarom toch maar de vraag op dit forum of al iemand iets gelijkaardigs geprobeerd heeft en wat een mogelijke oplossing kan zijn.

0 Likes
5 Antwoorden
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Goedenavond,

Een leuk project om het zo te doen. Ik vrees alleen dat zowel de hub als filmic pro problemen veroorzaken.

De Smartphone zelf heeft al een uitstekende ingebouwde microfoon. Ik film altijd en ervaar nooit kwaliteits issues met het geluid.

Filmen met de S24 Ultra zou goed genoeg moeten zijn, al die extra's zijn leuk maar zorgen ook voor compatibiliteits issues en andere problemen. Dus ik zou adviseren of houd het simpel of stap over op een professionele camera.
Stars-Moderator-signature-800x200-patrick
Piet9
Pathfinder
Opties

Dit is op zich wel een goede - maar prijzige - suggestie maar eigenlijk toch geen antwoord op mijn vraag.
Als het een technische belemmering is, dan is dat maar zo maar dat is wat ik nu eigenlijk wil weten.
Is hetgeen ik wil bereiken met een S24 Ultra mogelijk of niet?
En zo ja hoe dien ik dan verder te werk te gaan.

0 Likes
Ajay-A
Community Manager
Opties

Hallo @Piet9,

Bedankt voor jouw reactie en het is leuk dat je voor jouw dochter de kustschaatswedstrijden zo kwalitatief wilt opnemen! Het is van ons kant moeilijk om advies te geven hierover, omdat je meerdere derde partij randapparaten erop hebt aangesloten. Dit ook, omdat je gebruik maakt van een splitter. Mijn eigen ervaring is dat het eindresultaat niet echt optimaal is, ondanks dat het op papier zou denken dat het moet werken. We raden aan om op internet, zoals Youtube, hierover te zoeken. Je kan dan onder andere video's vinden van gebruikers met een 'set-up met derde partij randapparaten' die wel voor hun werkt. 

Ik hoop dat je eruit komt. 

Met groet,

Ajay

Community Manager
0 Likes
Piet9
Pathfinder
Opties

Hallo Ajay-A.
De setup met de splitter had ik al vervangen door uiteindelijk een USB-C hub  te gebruiken maar als ik dan hoofdtelefoon en microfoon tegelijkertijd (via usb-c) aansluit is het geluid echt slecht.
Ik heb ondertussen gevonden dat de Samsung foto/video app ook audio monitoring mogelijk maakt.
Het resultaat is identiek van wat ik bij Filmic kreeg, dus aan Filmic zal het al niet liggen.
Ik zal nog wel eens googelen maar voorlopig heb ik dat nog niet gevonden.
Je vindt wel mensen die een externe microfoon aansluiten maar niemand die tegelijkertijd een microfoon en een hoofdtelefoon aansluit. Dit voor zwel een bekabelde aansluiting van microfoon als hoofdtelefoon of microfoon bekabeld en hoofdtelefoon via Bluetooth.
Ik heb de codecs nagekeken en daar gebruik ik apt-X en dat geeft bij afspelen van video geen of nauwelijks merkbare vertraging op het geluid. Bij opname met de hoofdtelefoon via BT aangesloten heb ik daar wel degelijk nog steeds vertraging.

0 Likes
Piet9
Pathfinder
Opties

Ik ben nog eens wat verder gaan zoeken en dan kom ik op het volgende uit.
https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=584005

Het voornaamste daar is

Hi. Is there an Android audio recorder app that lets you monitor the recorded sound in real time? I only found one named Morec, but it's unusable because of the delay. Maybe there is a better one? Thanks.

The Android OS kernel is badly designed for real-time audio. This is why you are getting latency, and there's not much any developer can do about it.

Monitoring means there's latency twice in the audio path: from physical input to the app, then again from the app to the physical output.

The best advice I can give you is to try the iOs world of iPads and iPhones.

Mijn vraag is nu, is dit nog steeds zo?
Kan iemand dat verifiëren want ik heb het enkel daar gevonden en ik weet dus nie tof dit klopt.
Als dit klopt dan ga ik zowel met een bekabelde als met een bluetooth verbinding vertragingnhebben.

0 Likes