Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Malware?

(Onderwerp aangemaakt op: 26-04-2020 09:37 AM)
538 Weergaven
Sillycious
Voyager
Opties

Goedemorgen. Toen ik zojuist mijn mailbox opende, zag ik dat er iets geïnstalleerd werd dmv een voortgangsbalk zonder dat ik maar iets aangeklikt had. 

Ik heb al gezocht in systeem instellingen en gescand met Kasperspy maar heb niets kunnen vinden. 

Ik heb het idee dat ik nu een stiekem stuk software op mijn mobiel heb.

Iemand die me kan adviseren wat ik nog meer kan doen? Alvast bedankt voor het meedenken

Screenshot_20200426-084310_Email.jpg

0 Likes
5 Antwoorden
KevinW
Samsung Members Star ★
Opties

Hey @Sillycious,

Dat is best eng, zo uit het niets! Maar zo te zien gaat het alleen om het downloaden van het PDF bestand, aangezien er 100% naast de grootte van het bestand staat. Dat geeft inderdaad een voortgangsbalk.

Dat bestand kun je overigens het beste niet openen, want aan de inhoud van de e-mail te zien is de kans groot dat die wel naar malware linkt.

Je kunt via de app Mijn Bestanden zoeken naar een deel van de naam van het bestand, zoals "Statement", om te kijken of het bestand ook echt is opgeslagen, of alleen is voorbereid om te slaan. Als je hem daar vind, raad ik je aan hem te verwijderen.

Het ingebouwde beveiligingssysteem is best sterk; om iets te installeren vanuit het niets moet je eerst de app, in dit geval dus de e-mail app, machtigen om iets te installeren voordat het echt kwaad kan. Kwaadwillenden zijn meer tijd kwijt aan iets overtuigends opzetten om jou die machtiging te doen geven, dan met iets anders. Dus ook als je het PDF'je zou openen is er niet direct iets aan de hand, maar het is natuurlijk beter om het niet te doen.

Kaspersky is een fantastische virusscanner, dus als die aangeeft dat er geen malware is geïnstalleerd dan heb ik daar vertrouwen in.

kevin-sig
Sillycious
Voyager
Opties

Hoi @KevinW dank je wel voor je snelle antwoord. Ik heb de pdf gezocht in mijn bestanden maar niet gevonden. 

Ik vertrouw er dan maar op dat de pdf alleen gedownload is, hoewel ik het vreemd blijf vinden dat zoiets automatisch gedownload word zodra je mail abusievelijk opent. 

0 Likes
Oplossing
KevinW
Samsung Members Star ★
Opties

Dat laatste is een instelling die om die reden ook standaard uit staat. Die instelling vind je onder E-mail >> ⚙️ >> Accounts >> [e-mailadres] >> Bijlagen automatisch downloaden.

kevin-sig
Sillycious
Voyager
Opties
Goed dat je dat vermeld. Het stond inderdaad aan en ik heb het uitgevinkt. Top! Toch wat geleerd vandaag. :smiling-face:
0 Likes
KevinW
Samsung Members Star ★
Opties

En dat op zondagmorgen 😁 Fijne zondag nog! 

kevin-sig