Een van de mooie dingen van Samsung eco systeem is het spiegelen van apparaten onderling. Denk aan telefoon, tablet, televisie en laptop. Zo kan ik mijn S25 Ultra op het scherm van mijn Galaxy book 6 pro overnemen en compleet bedienen.
Als je rechtsboven naar beneden veegt op je telefoon scherm, zie je een icoontje van een laptop met een smartphone. Als je die activeert kan je koppelen met Windows. Dit kan ook via instellingen, verbonden apparaten en dan koppeling met Windows aan zetten.
Je moet wel op hetzelfde WiFi netwerk verbonden zijn en Bluetooth aan hebben en hetzelfde Samsung account. Dit is nodig om alles goed samen te laten werken.
Je laptop herkent je telefoon en vraagt toestemming van zo'n beetje alles. In eerste instantie was ik terughoudend in het toestemming verlenen als er stond dat de laptop dan van alles kon aanpassen op je telefoon, maar uiteraard ben jij het zelf die de knoppen bediend.
Hoe mooi is het om op je laptop scherm terwijl je aan het werk bent, ook je telefoon scherm te zien en compleet te kunnen bedienen. Dit inclusief bellen en gebeld worden via je laptop. Uiteraard even goed getest en het werkt verrassend goed.
Bij het opnieuw opstarten van je laptop, moet je wel je telefoon ontgrendelen om opnieuw contact te maken.
Of als je koppeling met Windows hebt uitgeschakeld weer even aanzetten.
Bestanden uitwisselen is mogelijk via Quickshare.
Maar met Multi control van Samsung nog handiger.
Bijvoorbeeld kopiëren en plakken van tekst van je laptop naar je telefoon. Of bestanden slepen van je telefoon naar je laptop.
Multi control aanzetten op je laptop:
Multi control aanzetten op je smartphone:
Door de koppeling werkt het ook door in AI van beide apparaten. Copilot is AI geïntegreerd in de laptop en is een grote hulp bij vragen waar je nog mee zit.