op 20-08-2020 05:14 PM
Hallo iedereen,
De asus support stuurt me door naar de Samsung support, dus bij deze mijn situatie en probleem.
Ik heb een oudere desktop met moederbord ASUS Z97-A rev 1.03. Ik heb de bios geupdate naar de meest recente versie. (link naar specs moederbord: https://www.asus.com/be-nl/Motherboards/Z97A/ )
Volgens de beschrijving ondersteunt deze M.2 NVMe SSD met key M en vormfactor 2280. Ik heb dan ook de V-NAND SSD 970 Evo Plus NVMe M.2 van 1 TB aangekocht. Er zit nog een andere SSD in de computer als boot device en voor windows, we willen de NVMe SSD gebruiken als data schijf voor AI learning.
Het probleem is dat de drive niet wordt gedetecteerd. We zien ze niet in de bios, niet in verkenner (windows 10, 64 bit), niet in de device manager en niet in de drive manager. Nergens een spoor van terug te vinden.
We hebben de SSD getest op een ander platform en daar werkt die wel. In die Ubuntu omgeving hebben we de drive gevonden en geformatteerd naar een NTFS formaat. Maar ook dat heeft niet geholpen op de windows pc. Heeft iemand enig idee wat hier kan mis gaan? We hebben ook geprobeerd om de Samsung magician te installeren, die vind hem ook niet. Die laatste wil de drivers trouwens niet installeren als die geen SSD detecteert.
Tenslotte nog wat extra rand informatie:
Aangezien ik begrijp dat de M.2 NVMe SSD gebruik maakt van de PCIe lijnen op het moederbord, is het belangrijk te weten dat er ook 2 GPU kaarten aanwezig zijn op het moederbord. De specificaties van het moederbord zegt dan dat die de 16 beschikbare PCIe lijnen gaan delen en er elks 8 krijgen. We hebben echter geprobeerd om 1 van de GPU's te verwijderen, maar dan nog wordt de NVMe SSD niet gedetecteerd.
Als mogelijke hardware oplossing zouden we een adapter kunnen kopen en daarmee de SSD verbinden met het derde PCIe 2.0/x16 slot van het moederbord te verbinden, maar dan kan ik moeilijk voorspellen wat er gaat gebeuren met de PCIe lijnen. De ASUS support blijft hier ook vaag over.
Dus, de vraag die we hebben is: is er ergens iets dat we kunnen doen, of gaan we misschien over de limitaties van het moederbord? Of is er nog iets anders aan de hand?
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 26-08-2020 05:28 PM
Beste @BruceH,
sorry voor het late antwoord. Ik dacht dat ik had geantwoord, maar ik vind de post niet terug, dus dat is misgelopen. De moment dat ik je bericht las wist ik dat ik waarschijnlijk de Nederlandse landcode moest toeven en inderdaad, dat heeft gewerkt. De hulp daar was ook goed. Die mevrouw wist in 2 seconden wat er mis was.
Goed, hier dus de oplossing:
Blijkt dat het Z97-A moederbord dat ik gebruik 16 PCIe lanes heeft naar de processor en nog eens 8 PCIe lanes naar de chipset. Die 24 lanes worden dynamisch verdeeld over de 7 PCIe sloten op het moederbord. De GPU(s) gebruiken de 16 PCIe's rechtstreeks naar de processor (in dit geval 2 GPU's, dus elk 8 lanes).
Het M.2 slot gebruikt dezelfde lanes als 2 andere x1 sloten op het moederbord. En dat is niet dynamisch, je moet dus zelf kiezen of het M.2 slot actief is, of de PCIe sloten. De standaard instelling is de PCIe sloten. Daar zat dus het probleem. In de bios 1 setting veranderen en de M.2 kwam tot leven. (voor zij die het zoeken: in de advanced mode -> de advanced tab -> PCH Storage Configuration -> SATA Express(SATAEXPRESS) and M.2. Configuration.
Een schermafbeelding (van iemand anders) van dit vind je in deze thread: https://www.techpowerup.com/forums
Maar, we zijn nog niet uitgepraat. De 970 evo plus gebruikt generatie 3 PCIe en de 8 Z97-A chipset lanes zijn gen 2. Maar dat heb ik experimenteel getest en dat werkt dus wel degelijk (zoals te verwachten, want PCIe generaties zijn backwards compatible). Het enige nadeel is dat het M.2 slot slechts 2 zulke lijnen ter beschikking stelt. Ik heb de benchmark van Samsung Magician gedraaid en de NVMe ssd scoort daar 830 MB/s leessnelheid. Niet slecht, maar verre van de capaciteit van de SSD.
De volgende actie op mijn agenda is om een adapter PCIe x4 <-> M.2 te kopen. Dan zou ik in plaats van 2 lanes, 4 lanes kunnen gebruiken, dus dan verwacht ik rond de 1.5 GB/s te raken. Dat zou al een mooie snelheidswinst zijn ten opzichte van SATA (hopelijk).
Maar in samenvatting, mijn probleem is opgelost. Ik zal dit bericht accepteren als oplossing want het bevat de nuttige informatie. Bedankt voor de hulp.
op 21-08-2020 01:33 PM
Welkom op de Community.
Hiervoor kun je het beste telefonisch contact opnemen, kies dan voor optie 1 -> optie 6.
Bellen kan op: 088-9090100
Laat je weten hoe het is gegaan?
op 21-08-2020 03:09 PM
Beste @BruceH,
Na je bericht heb ik het nummer al meerdere malen proberen te bellen, maar ofwel stopt de connectie na 10 seconden (als ik via VOIP bel), of ik krijg het bericht 'the number you have dialed is not in use' (als ik via de gsm bel).
Nick
op 21-08-2020 03:29 PM
op 26-08-2020 05:28 PM
Beste @BruceH,
sorry voor het late antwoord. Ik dacht dat ik had geantwoord, maar ik vind de post niet terug, dus dat is misgelopen. De moment dat ik je bericht las wist ik dat ik waarschijnlijk de Nederlandse landcode moest toeven en inderdaad, dat heeft gewerkt. De hulp daar was ook goed. Die mevrouw wist in 2 seconden wat er mis was.
Goed, hier dus de oplossing:
Blijkt dat het Z97-A moederbord dat ik gebruik 16 PCIe lanes heeft naar de processor en nog eens 8 PCIe lanes naar de chipset. Die 24 lanes worden dynamisch verdeeld over de 7 PCIe sloten op het moederbord. De GPU(s) gebruiken de 16 PCIe's rechtstreeks naar de processor (in dit geval 2 GPU's, dus elk 8 lanes).
Het M.2 slot gebruikt dezelfde lanes als 2 andere x1 sloten op het moederbord. En dat is niet dynamisch, je moet dus zelf kiezen of het M.2 slot actief is, of de PCIe sloten. De standaard instelling is de PCIe sloten. Daar zat dus het probleem. In de bios 1 setting veranderen en de M.2 kwam tot leven. (voor zij die het zoeken: in de advanced mode -> de advanced tab -> PCH Storage Configuration -> SATA Express(SATAEXPRESS) and M.2. Configuration.
Een schermafbeelding (van iemand anders) van dit vind je in deze thread: https://www.techpowerup.com/forums
Maar, we zijn nog niet uitgepraat. De 970 evo plus gebruikt generatie 3 PCIe en de 8 Z97-A chipset lanes zijn gen 2. Maar dat heb ik experimenteel getest en dat werkt dus wel degelijk (zoals te verwachten, want PCIe generaties zijn backwards compatible). Het enige nadeel is dat het M.2 slot slechts 2 zulke lijnen ter beschikking stelt. Ik heb de benchmark van Samsung Magician gedraaid en de NVMe ssd scoort daar 830 MB/s leessnelheid. Niet slecht, maar verre van de capaciteit van de SSD.
De volgende actie op mijn agenda is om een adapter PCIe x4 <-> M.2 te kopen. Dan zou ik in plaats van 2 lanes, 4 lanes kunnen gebruiken, dus dan verwacht ik rond de 1.5 GB/s te raken. Dat zou al een mooie snelheidswinst zijn ten opzichte van SATA (hopelijk).
Maar in samenvatting, mijn probleem is opgelost. Ik zal dit bericht accepteren als oplossing want het bevat de nuttige informatie. Bedankt voor de hulp.
op 27-08-2020 09:44 AM
op 26-06-2022 09:58 PM
Dag Nick.
Ik heb vroeger 7 jaar computer winkel gewerkt. 2000-2017 (Belgie). Nu woon ik in Nederland 2017-2022.
Ik heb ASUS Z97-K (Februari 2015) ook geschikt: M.2 NVMe SSD. Maar nu heb ik 2x 2.5inch SSD 250GB (samsung) windows 10. en 1TB (WD green) game opstart. maar nog niet m.2 nvme ssd.
Vreemd dat u V-NAND SSD 970 Evo Plus NVMe M.2 niet werkt ASUS Z97-A moederbord. maar gebruik je nog steeds oude 2.5inch SSD? heb je ook anderen M.2. NVMe merk: WD of Intel getest.
Heb je nog steeds SSD Samsung M.2 NVMe 970 Evo. gebruik of extern USB C M.2 SATA SSD Behuizing.
Maar u heeft wel beste ASUS Z97-A moederbord oot.
mmm,, Ik ga ook SSD Samsung M.2 NVMe 970 kopen en testen mij asus moederbord.
Als niet werkt koop ik extern USB C M.2 SATA SSD Behuizing.
Mijn ASUS PC (2015-2022)
-Moederbord: ASUS Z97-K
-Processor: Intel® Core™ i7-4790 (4.00 GHz)
-Ram geheugen: 16GB 1600mhz corsair
-VIdeokaart GPU: ASUS STRIX GTX 970 OC
SSD 250GB (Windows 10)
SSD 1TB (Gaming/software)
HDD 4TB (Data)
Over mij: Ik doe vroeger 1996-2011 gaming playstation 1-2-3. meestal kijk ik veel film's vhs/dvd/Blu ray via ASUS PC.
Hobby/werk: Fotografie/Video-grafie. software: adobe premiere pro.