Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Soundbar Q950A stopt (S MUTE) en TV schakelt naar TV speakers

(Onderwerp aangemaakt op: 19-06-2021 11:46 AM)
8551 Weergaven
Eric H
Pioneer
Opties

Goedendag!

Heb deze week eindelijk mijn Q950A soundbar ontvangen en aangesloten op mijn Samsung 65” NEO TV via HDMI (eARC).

Het geluid is zeker indrukwekkend. De gebruiksaanwijzing is vrij algemeen en gaat op veel zaken niet in.

Na twee dagen gebruik stopte de soundbar (+subwoofer+rear speakers) plotseling en ik kon met geen mogelijkheid de zaak weer aan de gang krijgen.
Op de TV stond bij output plotseling “TV speakers” en het display van de soundbar gaf na “ eARC” het volgende weer: “S MUTE” en “TV SPEAKER”.
Reset via +en- tegelijk op soundbar doet helemaal niets dus uiteindelijk na whatsapp hulp van Samsung alle stekkers eruit en weer aansluiten als nieuw (Subwoofer, Left Rear, RightRear, Soundbar). Dit hielp eerst niet.
Vervolgens ook de stekker uit de TV gehaald en wederom alle stekkers eruit en in volgorde weer erin.Toen werkte alles plotseling weer!

Vanochtend echter zelfde probleem en via beschreven methode alles weer werkend gekregen. Hoop dat dit niet iedere dag gaat gebeuren!

Het lijkt er op dat de TV en de soundbar op de een of andere wijze elkaar niet goed herkennen of communiceren wanneer dit gebeurt. (De TV zegt heel even “Soundbar HDMI eARC” bij output en springt dan naar TV-Speakers en de Soundbar toont “S MUTE”. Mute button op remote geeft als reactie op soundbar:”NOT AVAIL”.

Mochten andere eigenaars hier ook tegenaan lopen dan is dit in ieder geval een manier om alles weer werkend te krijgen.

Ik hoop dat dit via een firmware update opgelost kan gaan worden. 

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
BruceH
Community Manager
Opties

Ik heb inmiddels meer duidelijkheid en we hebben hier een oplossing voor. Er kan een monteur langs komen om nieuwe firmware te installeren op de TV die het probleem verhelpt. Je kunt telefonisch een reparatieverzoek indienen en aangeven dat het gaat om: HDMI Software update uitvoeren voor dit 2021 model.

Later komt er een update die het probleem zonder een monteursbezoek zal oplossen.

Laat je weten of het is gelukt? 

rsz-846676

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 Likes
48 Antwoorden
Eric H
Pioneer
Opties

Ik heb nu, voor de zekerheid, de HDMI kabel vervangen door een 8K type met eARC voorzieningen. Dat loste even het probleem op, maar zodra je iets wijzigt aan de instellingen van de soundbar (b.v. Center channel iets luider) springt deze weer op S Mute en is het einde geluid en moet je weer stekkers trekken.

Ik ben er echter achter gekomen dat wanneer ik de soundbar via WiFi verbind (ipv de HDMI eARC) er wel weer geluid uit de set komt en alles goed werkt.
Verder  heb ik via de HDMI eARC verbinding een zeer vervelende vertraging in het geluid t.o.v. de videobeelden (ik schat 0,5 -1 sec), vooral bij weergave van Apple-TV via HDMI2. Ga ik naar WiFi verbinding dan is de vertraging weg en is synchronisatie prima.

Er gaat momenteel dus iets helemaal niet goed met de HDMI eARC verbinding van de soundbar en de TV. 

@Samsung: ik hoop dat jullie dit snel oppakken!

0 Likes
oreitsma60
Pioneer
Opties

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn soundbar Q950A aangesloten op mijn 55QN95A NEO Qled tv.

Exact wat jij omschrijft had ik ook. Wat ik heb gedaan is mijn tv terugzetten naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw ingesteld.
Sinds die tijd is bij mij het probleem tot nu toe opgelost.
Naar mijn idee was er iets fout in de verbinding tussen de TV en de soundbar. Ook de soundbar heb ik overigens gereset.

Mogelijk helpt het jou ook. Succes!

Mvrgr,
Oebel

BruceH
Community Manager
Opties

Hi @Eric H,

Welkom op de Community!

Heb je de TV en soundbar kunnen resetten met de tips van @oreitsma60?

Ik hoor graag of dit heeft geholpen 👍

rsz-846676
0 Likes
Eric H
Pioneer
Opties

Dank Oebel!
TV terug naar fabrieksinstellingen en voorlopig lijkt de communicatie tussen TV (QN65A NEO) en soundbar te werken. Even wat langere termijn afwachten.
De vertraging in het geluid via HDMI echter (eARC) is er nog wel (geluid is te laat, dus dat is niet te corrigeren want je kunt alleen meer vertragen). Ik lees op andere fora dat dit vnl. bij Dolby uitzendingen gebeurt. Hopelijk wordt daar nog oplossing voor gevonden.
Wederom bedankt!
Eric

Eric H
Pioneer
Opties

Helaas, probleem is er nog steeds…:-( TV springt naar TV speaker en eARC HDMI soundbar werkt niet…

0 Likes
oreitsma60
Pioneer
Opties

Dag Eric,

Wat bij mij geholpen heeft tegen het lip-sync probleem is het volgende.
Ga in je tv naar de geluidsinstelling. (2e tab onder Beeld)
Bij Expertinstellingen kun je het formaat van digitaal geluid wijzigen van Auto naar Doorloop.
Bij mij stond hij op Auto en na wijziging naar Doorloop was bij mij het lip-sync probleem verholpen. Je hebt dan nog gewoon Dolby geluid.
Ik hoop dat het bij jou ook werkt.

Groet,
Oebel

0 Likes
Eric H
Pioneer
Opties

Dank Oebel, maar dat is helaas niet de oplossing. Probleem zit echt alleen in de eARC HDMI verbinding. Vandaag wel 1 sec synchronisatieprobleem (geluid later dan beeld) op beeld via HDMI-2 (Apple TV). Zodra ik soundbar via WiFi kies is het probleem opgelost.
Iets vertraagt de audio via de HDMI eARC verbinding. 

0 Likes
Eric H
Pioneer
Opties

@SAMSUNG:
De Q950A op een Samsung NEO LED TV kent dus in mijn geval twee problemen:
Het geluid via eARC HDMI van TV naar Soundbar blijft een probleem!
Als je ‘s-morgens TV aanzet (en Soundbar schakelt in) dat komt het systeem op met TV-Speaker en geen geluid uit de soundbar. Je kunt wel in de geluidsinstellingen de soundbar via HDMI selecteren, maar dat geeft geen geluid en na 15 sec springt systeem terug naar TV-Speaker. Op soundbar is te zien: S-Mute en TV Speaker. HDMI kabel er uit en terug er in geeft boodschap op TV dat er een ATMOS device is herkend, maar geen geluid!
Enige manier om geluid uit de soundbar te krijgen is om op TV geluid via soundbar WiFi te selecteren. Dat werkt en geeft tenminste geluid uit het systeem. Je krijgt systeem alleen werkend via HDMI (eARC) door alle stekkers eruit te trekken en in juiste volgorde weer erin.

Dolby geluid (in mijn geval Apple TV 4K via HDMI-2 op one connect box en eARC HDMI naar soundbar) geeft ernstige vertraging in het geluid. Het geluid loopt achter op het beeld. Soms wel een seconde of meer! Dit probleem is alleen op te lossen (wederom) door de soundbar via WiFi te verbinden. Je hebt dan in ieder geval geluid zonder vertraging. Volgens mij echter geen Dolby-surround of Atmos voor zover ik op internet forums kan terugvinden.

Ik heb Eu 5000,- (retail prijs) aan Samsung apparatuur gekocht. Beeld is erg mooi en geluid geweldig als het werkt. De HDMI (eARC) verbinding naar de soundbar werkt nog lang niet zoals dat hoort en dat mag je als consument toch wel verwachten.

Graag een oplossing SAMSUNG!

0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

Hi @Eric H,

Is hier al eens een monteur naar komen kijken? En/of heb je al eens een Hulp op Afstand sessie ingepland?

Mijn collega's kunnen dan op afstand de HDMI-poorten resetten en de TV een diepe reset geven. Mocht dat niet helpen, dan kan er nog een monteur naar komen kijken.

Hier lees je hoe Hulp op Afstand in z'n werk gaat: https://bit.ly/2OhhbuU

Laat je weten hoe het is gegaan? 👍

rsz-846676
0 Likes