Support

Open search

UE48H6400 - haperend Dolby Digital geluid via HDMI ARC naar Yamaha Soundbar

Apprentice

Beste,

Zoals te lezen valt in de titel, heb ik een probleem bij het doorsturen van Dolby Digital geluid (bvb bij NetFlix) naar mijn soundbar. Het geluid valt regelmatig 1 seconde weg en herneemt hierna onmiddellijk. TV en soundbar zijn gekoppeld via HDMI ARC. Geluid staat ingesteld op Dolby Digital. Wanneer ik het geluid op PCM of DTS Neo 2.5 zet, heb ik geen problemen. Alleen zou ik graag Dolby Digital geselecteerd hebben, omdat dit voor mij persoonlijk gewoon het beste klinkt. Ik heb dit probleem ook enkel voor het geluid dat van mijn TV naar soundbar wordt gestuurd. Alle andere toestellen die gekoppeld zijn aan mijn soundbar, hebben dit probleem niet. Het ligt 100% zeker aan het geluid dat van de TV wordt overgestuurd naar de soundbar.

Firmaware heb ik onlangs op T-MST14DEUC-2890.2 gezet, geen verbetering.

Andere HDMI kabels geprobeerd, geen verbetering.

Op internet zijn héél veel gelijkaardige issues te lezen, alleen vind ik nergens een oplossing voor mijn probleem.

Iemand die een gelijkaardig probleem ondervindt en die Dolby Digital via HDMI ARC werkende heeft gekregen?

26 ANTWOORDEN 26
Black Belt 

Goeiemiddag Kurt! Supergoed dat je zelf al zoveel uitgezocht hebt, ik hoop je oprecht weer aan geluid zonder haperingen te kunnen helpen. Heb je dit probleem al sinds aanschaf van de TV of soundbar? Zo niet, heb je de TV al eens naar z'n fabrieksinstellingen teruggezet? Dit doe je hier: Menu > Ondersteuning > Zelfdiagnose > Resetten. Ik hoor graag of het verschil maakt.

---------
Signature_Note9_Trans
"I'm just trying to make a buck, like everyone else."
- Tom Waits
Apprentice

Hey Joeri,

Ik heb het probleem al sinds ik mijn soundbar gekocht heb en aangesloten heb op mijn Samsung TV. Uiteindelijk heb ik toen de instelling op PCM gezet om het probleem te omzeilen. Maar, door recent terug met de instellingen bezig geweest te zijn, heb ik een nieuwe poging gewaagd om dit toch op Dolby Digital te krijgen zonder haperingen. Alleen zonder succes momenteel.

Reset van de TV heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal dit eens uitvoeren en zien of dit iets oplost. Ik hou je op de hoogte !

Groeten,

Kurt.

Black Belt 

Ik ben benieuwd Kurt! En anders kijk ik vrolijk met je verder

---------
Signature_Note9_Trans
- Tom Waits
Apprentice

Hey Joeri,

Eerlijk gezegd had ik het halvelings wel verwacht, maar de reset heeft ook niets opgelost. Terug haperingen bij Dolby Digital uitvoer tijdens afspelen NetFlix. Andere ideeën?

Groeten,

Kurt.

Black Belt 

Twee stuks zelfs, als eerste zat ik de denken aan een meekijk afspraak via Extern Beheer, dat een collega op afstand de aansluitingen in je TV bekijkt. Maar voordat ik die inplan vroeg ik me af of er tussen de andere apparaten die je op je soundbar had getest, ook apparaten zaten die Dolby Digital leveren. 

---------
Signature_Note9_Trans
- Tom Waits
Apprentice

Dag Joeri,

Yep, ik heb ook andere aparaten die Dolby Digital doorsturen naar mijn Soundbar en geen problemen geven. Ik heb enkel problemen bij Dolby Digital uitvoer van TV naar Soundbar, en dan specifiek bij 5.1 geluid vanuit NetFlix via HDMI-ARC. Voor alle zekerheid ook nog eens via digitale S/PDIF kabel geprobeerd, met HDMI-ARC uitgeschakeld, en ook hier hetzelfde fenomeen. Het ligt, lijkt me, dus al zeker niet aan de aansluiting, maar eerder aan het Dolby Digital signaal dat vanuit de TV wordt doorgestuurd naar de soundbar.

Extern Beheer mag meekijken, alleen heb ik geen idee wat ze dan vanop afstand willen en kunnen bekijken?

Groeten,

Kurt.

Nick Moderator
Moderator

Voordat we dit doen. Wat heb je verder nog voor externe apparatuur? Heb je misschien een Ziggo Horizon Box of zoiets?

---------
Signature-Note10
"Changes call for innovation, and innovation leads to progress"
Apprentice

Hey Nick,

Een Ziggo Horizon Box zegt me niets. Wat willen jullie nog extra uittesten misschien?

Groeten,

Kurt.

Apprentice

Joeri, Nick, 

Vandaag ook eens een PS4 op mijn soundbar aangesloten en dan NetFlix op de PS4 laten afspelen in Dolby Digital. Ook hier geen haperend geluid. Dus het lijkt sowieso aan het signaal van de TV te liggen.

Hopelijk valt het op te lossen met een firmware/software upgrade of fix?

Groeten,

Kurt.

Top Posters