Support

Open search

Problemen met SAMSUNG LE37A556P1F

Apprentice

Ik heb een SAMSUNG LE37A556P1F waarvan het beeld langzaam wegvalt als ik deze aanzet.
De TV is ongeveer 10 jaar oud en het probleem is sinds een paar weken.

Is er iemand die mij hiermee wil helpen?

Zie voor een video van wat ik bedoel: http://dev.calcoric.nl/samsungtv/image_turns_black.mp4
En een foto van het bijna niet zichtbare menu: http://dev.calcoric.nl/samsungtv/barely_visible_menu.jpg

En een foto van het losgehaalde achterpaneel: http://dev.calcoric.nl/samsungtv/opened_backpanel.jpg

Alvast vriendelijk bedankt

5 ANTWOORDEN 5
Superuser II
Superuser II

Goedenavond @Remmelt1337 ,

Dit is geen Benelux model maar een gemodificeerd Spaanse tv.

De volledige Model Code van deze tv is LE37A556P1FXXC.

Zie de sticker op de achterzijde van de tv. De tv is uit 2008.

De Benelux Model Codes eindigen altijd op XXN en niet op XXC.

De inkoopprijzen van televisies zijn in bv. Duitsland en Italië lager dan in Nederland.Een lagere inkoop vertaalt zich vaak in een lagere verkoopprijs.

Deze tv's worden vaak gebruikt bij stuntaanbiedingen van elektronicazaken.

Sommige verkopers vanuit 'grijze import' afkomstige televisies veranderen de software om de tv voor Nederland geschikt te maken.

Door de ongeautoriseerde wijziging van de ‘localset’ (landcode) kunnen reparatiekosten voor eigen rekening komen. Deze tv's leveren nogal wat problemen op.

Omdat de Nederlandse importeur buitenspel is gezet, zal Samsung Benelux niet snel genegen zijn een toestel, dat zij niet hebben geïmporteerd, te herstellen. Bovendien heeft Samsung Benelux hier geen onderdelen voor, omdat er in een buitelandse tv andere onderdelen zitten dan in een Benelux model

Dit lijkt op een defecte voeding of LCD Panel. Een eventuele reparatie zal niet goedkoop zijn

Ik zou hier, gezien de leeftijd van de tv, niet meer in gaan investeren. Ik mag hier uiteraard niet over beslissen, maar neem dit mee ter overweging.

Er zijn misschien nog 2 laatste redmiddelen mogelijk:

1. De tv een poos zonder spanning zetten.
  2. Houd, terwijl de tv aanstaat, de Exit-knop 20 tot 30 seconden ingedrukt.

Kies voor 'OK' als de melding verschijnt (als je die nog kunt zien) om alle instellingen terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

De TV wordt gereset en schakelt zichzelf daarna automatisch uit.

Als dit niet helpt, is het einde oefening...

Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help...
Apprentice

Veel dank voor de snelle en uitgebreide reactie

1. Dat van de volledige model code (LE37A556P1FXXC) klopt, ik had alleen het modelnummer opgegeven.
  2. Dat van die "grijze import" wist ik niet alhoewel ik dit "probleem" wel vaker met Samsung ben tegengekomen (met mijn Samsung Galaxy S7 & Samsung Gear VR). Naar mijn idee is dit ook helemaal niet duidelijk bij aankoop! Ik heb dit "probleem", tot nu toe, ook alléén bij Samsung gehad.
  3. De TV aanzetten zonder spanning heb ik geprobeerd (de TV heeft minstens 1 week zonder spanning gezeten), het enige voordeel daarvan is dat het wegvallen van het beeld iets langer duurt dan normaal, het gaat hier dan slechts om enkele seconden.
  4. De Exit-knop-oplossing heb ik intussen geprobeerd maar heeft helaas geen nuttig effect gehad.

Omdat de Samsung TV nogal wat geld heeft gekost (iets onder de € 1.000,- in mijn herinnering) en na ~ 10 jaar al defect is wil ik toch nog proberen om evt. zelf een onderdeel te vervangen als dat mogelijk is. Ik weet alleen niet 100% zeker welk onderdeel . Evt. solderen ben ik ook niet vies van.

Echter, als het gebeuren mij meer dan € 100,- gaat kosten dan vind ik het de moeite niet meer waard.

Superuser II
Superuser II

Hoi @Remmelt1337 ,

Het zal lastig worden om dit zelf te gaan doen. Soms speciaal gereedschap nodig.

Hierbij een onderdelen site. Waarschijnlijk de voeding of het LED-LCD panel defect.

Je kunt daar op Onderdelen (staat ws. al open) klikken en daarna op het typenummer.

Klik op het uitroepteken achter de moeilijkheidsgraad.

https://www.samsungonderdelen.com/samsung-model/le37a556p1fxxc.htm?popular=yes

Suc6!

Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help...
Apprentice
Ik heb eergisteren voor weinig geld een nieuwe voeding-board gevonden welke vandaag is geleverd. Ik heb deze geplaatst en helaas hetzelfde probleem. Iemand wees mij erop dat ik waarschijnlijk een nieuw inverter-board nodig heb. Deze heb ik nu voor echt bijna geen geld besteld. Wanneer deze binnen is zal ik het nog een keer proberen. Daarna houd ik het hoe dan ook voor gezien.

Ik zal mijn bevindingen natuurlijk hier ook nog posten.
Apprentice
Intussen heb ik het inverter-board ontvangen, geplaatst maar helaas geen succes, ik heb nu de onderdelen uit de TV gehaald en op Ebay gezet voor een andere gelukszoeker.

Zeer veel dank voor de hulp en wie weet tot in de toekomst.
Top Posters