Support

Open search

Mijn UE65KS8000 schakelt bij NPO 1 UHD niet over naar HDR

First Poster

Hier ook even in beeld. Het witte / fletse beeld is van NPO 1 UHD. Het kleurrijke beeld in dit geval van BBC One HD.IMG_20180618_200043.jpgIMG_20180618_200036.jpg

Explorer

Beste Atlanticism,

Dat bij jou de TV wel overschakelt naar HDR op de Hotbird 4K1 zender maakt het verhaal nog vreemder, want ook op deze zender schakelt mijn TV niet over.

Het enige verschil dat ik me voor kan stellen is dat ik ik niet via de interne satellietonvanger kijk, maar via een Vu+ Solo 4K, dus via HDMI.

Uiteraard zou dat in Nederland geen rol mogen spelen, want bijna iedereen kijkt via een Settopbox en bij KPN kun je zelfs niet anders.

Ik ben heel benieuwd hoe snel Samsung dit gaat oplossen.

Apprentice

HDMI werkt volgens mij sowiezo niet met hlg op de Samsung 2016 serie

First Poster

Dat is maar de vraag. Ik las het her en der ook, maar er loopt een BBC iPlayer probleem doorheen. Zie hier ook de reactie van Samsung daarop.

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2018/02/23/samsung-confirms-no-bbc-iplayer-hdr-support-for-i...

Je bent er wel maar mooi klaar mee in het VK. Koop in in '16 een TV, kan je in '18 geen iPlayer 4K HDR uitzendingen bekijken en het wordt voor hen ook niet opgelost...  Wel kun je via een Roku 4K stick alsnog het 4K beeld zichtbaar werken, dat gaat dus via een HDMI-streaming-dongel. Dus het blijft allemaal wat onduidelijk. 

Zie ook: https://eu.community.samsung.com/t5/TV-Audio-Video/iPlayer-HLG-UHD-HDR-on-Samsung-s-J-and-K-Series-T...

Apprentice

Wat mij nog het meest opvalt in dit stuk is dat duidelijk wordt gezegd dat de BBC niet iets exceptioneels doet, maar gewoon gebruik maakt van de Europese standaard. Dan voel je hem al aankomen..... 

maar we gaan het zien.......

Explorer

Het BBC iPlayer verhaal heeft hier niets mee te maken. De BBC iPlayer speelt een videostream van het internet af. Dit doet de TV door middel van een applicatie in de TV. Het gaat dus niet om een simpele directe satellietuitzending. Volgens de verklaring van Samsung is dat te veel gevraagd voor een praktisch nieuwe Samsung TV uit 2016.

Een blamage voor Samsung natuurlijk, want zowel Panasonic als LG TV's uit 2016 hebben volgens het artikel totaal geen moeite met het HDR signaal via de iPlayer.

Er wordt in het artikel een heel duidelijk onderscheid gemaakt tussen de iPlayer die via het internet zijn signaal onvangt via een app op de TV en een UHD zender via de satelliet (het artikel noemt "BT Sports Ultra HD"). Als de genoemde zender in HDR/HLG zou uitzenden (geen idee) zou een Samsung uit 2016 dit correct moeten kunnen weergeven, met de nadruk op "zou".

Er moet me echt iets van het hart: het nonchalante gemak waarmee Samsung tegen de Britten zegt dat de iPlayer niet zal gaan werken op een praktisch nieuwe TV doet mij aan het verleden denken. In de tijd dat Philips TV's nog Nederlands waren en Philips hier de scepter zwaaide, verkocht Samsung hier ook al TV's. Samsung was toen een merk dat gekwalificeerd werd als een slecht B-merk. De TV's waren goedkoop, slecht en onbetrouwbaar en de service stond bekend als bar-slecht. (zelf ervaren: nee hoor meneer dat "bloomen" van het beeld waardoor de ondertiteling slecht leesbaar is heeft niets te maken met een slechte afregeling, of tekortkomingen in de techniek, de TV functioneert zoals hij hoort te functioneren). Dus: de klant is gek en altijd ontkennen dat Samsung fout zit was de manier waarop Samsung toen zaken deed. Samsung wordt nu beschouwd als een A-merk. Daarbij hoort ook dat je op een A-merk manier verantwoording neemt voor de produkten die je maakt.  De arrogantie waarmee de verantwoording voor de produkten wordt afgewimpeld in de UK bewijst dat Samsung wat service en nazorg betreft nog steeds niet verder gekomen dan dat slechte B-merk van vroeger. Dat geldt voor de TV's waarvan Samsung doodleuk zegt dat ze binnen 2 jaar al aan vervanging toe zijn, maar ook bijvoorbeeld in het slechts 2 jaar updaten van de software van telefoons. Dit past niet bij een A-merk! (Sorry dat moest er even uit). 

Voor "aarstyle": het verhaal dat HDR/HLG onmogelijk is via HDMI is pertinent NIET waar. Ik kan dat ook zelf constateren, want de "Test 2" HDR/HLG zender die ik op mijn VU+ Solo 4K ontvang wordt via de HDMI kabel correct, in HDR, op mijn UE65KS8000 weergegeven.

Apprentice

Weet je dat zeker Jantje? Volgens mij is HDR wel mogelijk via HDMI, maar niet met de hlg technologie. Maar wellicht haal ik nu dingen door elkaar?

Explorer

Beste Aartstyle, ik denk dat je dingen door elkaar haalt. Ik zit op dit moment naar het bewijs te kijken dat HDR/HLG via HDMI wel degelijk mogelijk is op een TV uit 2016.

En nu eerst maar eens wachten wat die besprekingen opleveren............

Highlighted
Apprentice

Laten we er het beste van hopen Jan. Heb nog steeds twijfels over de hlg over HDMI. HDR zonder hlg gaat prima volgens mij maar met hlg dus niet. Hoe weet je dat die andere zender ook hlg heeft? Als HDR weergegeven wordt betekent dat toch niet automatisch dat het ook hlg is? In iedergeval moet er verschil sein in her signaal anders had hij het wel gedaan. Anyway heel veel succes morgen en laat je niet met een kluitje in het riet sturen. We horen graag je bevindingen morgen. Groeten aartstyle

Black Belt 

Beste mensen! Ik heb nieuws in het kort: NPO 1 UHD is een test kanaal, het kan daardoor verschillende resultaten opleveren op verschillende modellen. In het volgende topic wordt dit verder uitgelicht: https://www.totaaltv.nl/nieuws/uitleg-npo-veel-klachten-beeld-en-geluid-npo-1-uhd/

---------
Signature_Note9_Trans
"I'm just trying to make a buck, like everyone else."
- Tom Waits
Top Posters