Support

Open search

Mijn UE65KS8000 schakelt bij NPO 1 UHD niet over naar HDR

Apprentice

Beste Nick, mijn 'toontje' is bedoeld om je een beetje wakker te schudden en blijkbaar is dat nu gelukt.

Neem van mij aan dat dit behoorlijk nodig is!

Je bent je waarschijnlijk niet bewust van het feit dat je een zeer reactieve moderator bent.

Ik wil je graag helpen om uit deze negatieve spiraal te komen als je daarvoor open staat.
(Lees bijvoorbeeld ook hoofdstuk 1 van Stephen Covey)

Want reactieve mensen zijn niet in control, afwachtend en erg afhankelijk.

Het komt altijd door iets, of iemand anders, waardoor zij niet bereiken wat ze willen.

Dit type mens heeft nauwelijks tot geen invloed en verkeert meestal in de slachtofferrol.

Er is altijd een reden voorhanden waardoor ze worden geblokkeerd in hun voornemens.

Ze nemen nauwelijk tot geen initiatief, gedragen zich permanent passief en het is nu eenmaal zo.

Reactieve mensen zijn het tegenovergestelde van proactieve mensen.

En dat, Nick, is wat ik meer van je zou willen zien hier: proactief gedrag
Neem s.v.p. initiatief en buig je onvermogen om in vermogen tot het helpen van de mensen hier op het forum.

Want je helpt ons momenteel helemaal niet, je houdt ons hier alleen maar aan het lijntje.

Een greep uit wat recente reactieve moderator-opmerkingen die je hopelijk aan het denken zetten:

"Joeri heeft contact gezocht, maar we wachten nog op een antwoord"

Afwachtend, jullie zijn afhankelijk en staan 'dus' permanent in de wachtstand.

"Hopelijk begrijp je dat ik ook niet de keuze kan maken verder en dan het uitvoeren van de update ergens in Korea ligt"

Onvermogen; Je kunt geen keuze maken en bent afhankelijk van Korea. 

"Wat ik heb vernomen is dat ze er nog mee bezig zijn, niets meer niets minder"

Passief melden waar anderen mee bezig zijn, verder zelf weer in de wachtstand.

"Waarom een update niet in Nederland is uitgekomen heb ik geen info over"

Voldongen feit. Daar leg je je dan maar bij neer. Geen verdere actie want ik heb geen invloed.

"Wel hadden we dus vernomen dat er al een update had moeten zijn, maar dit is niet gebeurd"

Wederom passief en afhankelijk gedrag, met de feiten worden geconfronteerd. Geen verdere actie.

"Of er een bug is gevonden of iets anders weet ik momenteel niet"

Niet in control, afwachtend, geen initiatief naar verder onderzoek.

"maar de persoon die het consumentcontact doet is niet dezelfde die beslissing maakt over update"

Slachtofferrol; de wereld is niet eerlijk, jij kunt er niets aan doen.  Overgave en geen verdere actie.

Nick, zie je het nu?

Zou jij graag door zo iemand willen worden geholpen op een forum?

Als het antwoord nee is, laat dan eens zien dat het ook anders kan.
En denk s.v.p. goed na voordat je weer een antwoord geeft waaruit je reactiviteit blijkt.

Tim Moderator
Moderator

@karakoram Er is vriendelijk gevraagd om de toon wat aan te passen. Je beoordeelt @Nick nu persoonlijk, wat natuurlijk niet eerlijk is Dit is een Samsung-forum en geen psychologieles. Zoals hij eerder aangeeft, zijn wij inderdaad afhankelijk van andere diensten. Dat er wordt aangegeven dat we wachten op een antwoord, is niet zomaar. Dit is daadwerkelijk het geval. We willen jou niet met leugens verblijden als dat helemaal niet aan de orde is. Als we een knop hadden waarmee we jouw probleem konden oplossen, dan hadden we op die knop gedrukt. Tuurlijk sturen we regelmatig een reminder om dit allemaal te versnellen, maar als wij dan nog niks krijgen, dan kunnen we jou geen duidelijkheid geven. We snappen dat jij dat graag anders ziet en we doen ons best voor je, maar we vragen dan ook jouw begrip. 

Los van dit allemaal, hebben we inmiddels een terugkoppeling gekregen. Hier kun je de betreffende update downloaden: T-JZMDEUC_1239.1_USB_HLG.zip download

---------
Signature-S10
"You must take your place in the Circle of Life." ~ The Lion King
Apprentice

Beste Tim, als je mijn tekst goed las dan hoop ik dat je de positieve boodschap die er achter stak hebt opgemerkt. De tijdelijke, nare kant was dat het altijd zeer confronterend is om je van je eigen reactiviteit bewust te worden. Ik spreek uit ervaring... En de meeste mensen zijn van nature reactief. Door een prikkel van een ander kun je dit bij voldoende interesse ombuigen in proactiviteit. Indien je daarvoor open staat gaat er een wereld van mogelijkheden voor je open. Proactiviteit is ook de instelling die de medewerkers van een forum het beste past.

Nick, maak je geen zorgen om het feit dat ik je misschien een beetje heb laten schrikken. Het is niets persoonlijks. Laat je s.v.p. wel inspireren tot een andere instelling, eentje die meer hulpvaardig is, die tevens geldt voor alle helpdeskmedewerkers in het algemeen.

Tim, bedankt voor de link naar 1239.1!

Waren er nog release notes beschikbaar gesteld bij de terugkoppeling die jullie ontvingen van naar ik aanneem de software support afdeling in Korea? Of enige andere informatie m.b.t. de firmware update?

Mijn terugkerende vraag:
Wat is de reden dat deze firmwareversie 1239.1 niet gewoon via de Samsung support is te downloaden?

Zijn er nadelige gevolgen te verwachten indien ik deze versie installeer en zo ja, welke?
Naar mijn weten is er namelijk geen mogelijkheid om te downgraden indien het geen fijne versie blijkt te zijn.

Explorer

Nadat er eindelijk iemand op een hele nette opbouwende manier vertelt dat je niets hebt aan Samsung Nederland is er ineens als bij toverslag terugkoppeling? Samsung moeten eens sprookjes aan mijn bed komen vertellen!

Maar om het zakelijk te houden: Samsung Nederland geeft nu een link vrij naar firmware 1239.1. Ik heb deze update al eerder geïnstalleerd en heb geconstateerd dat het enige dat deze update doet is zorgen dat de TV het HLG-signaal herkent en overschakelt naar “de HDR stand”. Maar zoals ik al eerder heb geschreven, heb ik nog steeds heel veel moeite om een HLG-beeld een beetje toonbaar te maken, omdat vooral het contrast heel onnatuurlijk overkomt.

Een HDR UHD Bluray maakt gebruik van HDR10 en deze wordt correct weergegeven via HDMI. De techniek achter HDR10 en HLG is echter heel verschillend. De EOTF (Electro-Optical Transfer Function) van HDR10 gebruikt een PQ-curve (Perceptual Quantizer), terwijl HLG (om compatible te zijn met gamma-curve techniek van SDR) voor de donkere gedeeltes gebruik maakt van een gamma-curve, maar voor de heldere gedeeltes overschakelt op logaritmische –curve. De HDR10 en HLG EOTF technieken zijn absoluut niet compatible aan elkaar.

Ik heb 1239.1 al enige tijd geleden op mijn UE65KS8000 geïnstalleerd en heb op dit forum toen ook gemeld dat ik grote problemen heb om het HLG-beeld dat via HDMI binnenkomt enigszins genietbaar te maken. Het lijkt alsof de verkeerde EOTF gebruikt wordt met een afschuwelijk onnatuurlijk contrast tot gevolg. Nu er zo ontzettend geheimzinnig en moeilijk gedaan wordt over versie 1239.1 en deze niet algeheel beschikbaar gemaakt wordt, heb ik een aantal vragen aan Samsung (Nederland):

• Klopt het dat HDR/HLG via HDMI ook na installatie van 1239.1 niet volgens de juiste EOTF weergegeven wordt?
  • Klopt het dat dit EOTF probleem voor HLG via HDMI nooit opgelost kan worden via software en dat 1239.1 slechts een (slecht) lapmiddel is om "de massa die een HDR indicatie wil zien op het scherm" tevreden te stellen?

Ik houd van duidelijkheid en heb een hekel aan misleiding, daarom hoop ik dat er antwoord gegeven MAG worden op bovenstaande vragen!

Nick Moderator
Moderator
Z'n reactie is in dit geval toeval m.b.t. dat we de update daadwerkelijk hadden ontvangen. Ik had 18 februari nogmaals alles nagevraagd bij Samsung en aangegeven dat Samsung Italië de update dus wel kon geven. Uiteindelijk hebben wij toen bovenstaand ZIP-bestand ontvangen.

Verder zijn het goede vragen, Jantje. Ik ga ze gelijk voor je doorzetten zodat hier verder onderzoek naar gedaan kan worden.

---------
Signature-S10
"Changes call for innovation, and innovation leads to progress"
Nick Moderator
Moderator
@Jantje51, indien mogelijk zou ik iets meer info willen ontvangen. Vanuit Research en Development is het volgende gevraagd: "Waar baseert je deze info op? Heb je misschien meetapparatuur gebruikt om de gamma curve te meten?
Gebruik je een bepaalde bron om HLG mee te kunnen testen? Indien mogelijk zouden we graag de test procedure of test rapport met meetresultaten willen ontvangen, indien je het dus tot deze hoogte hebt getest.

---------
Signature-S10
Apprentice

Dag Nick, je hebt mijn vraag nog niet beantwoord:
"Wat is de reden dat deze firmwareversie 1239.1 niet gewoon via de Samsung support is te downloaden?"

Ik volg met veel interesse de duidelijke uitleg en interessante vragen van Jantje51;
Zolang er vanuit Samsungs kant geen antwoord komt op zowel mijn- als Jantje51's vragen installeer ik 1239.1 maar liever niet. Downgraden kan immers niet.

Ik vind het trouwens best wel merkwaardig dat Samsung R&D de vraag teruglegt bij Jantje51 en daarmee schijnbaar weer in de wachtstand terugschakelt, zonder dat het duidelijk is of zij nu daadwerkelijk de benen stilhouden of achter de schermen nog steeds druk bezig zijn.

Jantje51 licht de situatie zeer duidelijk toe en stelt vervolgens een heel duidelijke vraag.
Dan kan R&D daar toch gewoon op antwoorden, los van wat hij terugkoppelt?

Nick Moderator
Moderator

No worries, hierbij het antwoord op jouw vraag:
Deze update is een tussen versie voor eindgebruikers die HLG wensen te gebruiken, daar zit enkel een update voor HLG ondersteuning in. Bij een update via de Samsung Support site zitten meerdere aanpassingen/toevoegingen. Daarom staat deze HLG versie niet op de Samsung Support site.

Verder over het tweede deel van jouw vraag:
We waarderen jullie betrokkenheid omtrent deze HLG update, om allemaal op dezelfde manier HLG te beoordelen is het voor Samsung van belang met welke content dit door jullie met de huidige HLG software 1239.1 is waargenomen, en welke meetrapporten hieruit zijn opgemaakt. “Meten is weten’. Daarom het verzoek om de content en rapporten met ons te delen, dan praten we allemaal over dezelfde bron(-nen) en hetzelfde resultaat en kunnen we dit goed vergelijken.
Alleen op deze manier praten we allemaal over hetzelfde resultaat, anders blijven we op eigen persoonlijke interpretatie of beoordeling praten.

---------
Signature-S10
Apprentice

Ok Nick, dank je voor je reactie m.b.t. waarom het niet algemeen beschikbaar wordt gesteld.
Al blijft het een raadsel waarom het zo lang moest duren alvorens deze firmwareversie uiteindelijk dan toch beschikbaar werd gesteld. Het was al eind oktober vorig jaar beschikbaar. Waarom dan nu pas hier?

En ook ik ben altijd een voorstander van meetdata, al zou ik dat zelf als consument niet kunnen.
Je kunt er van uitgaan dat consumenten normaliter geen gamma curves etc. meten. ;-)

Blijft over dat de vragen van Jantje51 nog niet werden beantwoord.
Tot die tijd blijft het een gok om 1239.1 te installeren.

Ik blijf benieuwd naar de inhoudelijke reactie van de afdeling R&D.

Hebben ze aangegeven wanneer wij een antwoord van ze kunnen verwachten?

Zo nee, zou je dat eens willen vragen?

Explorer

Ik begrijp werkelijk niet waarom op mijn vraag een tegenvraag moet komen. Bovendien reageert Samsung ook alsof ze "betrapt" zijn: meteen volledig met de hakken in het zand de verdediging in. Dat doen alleen mensen die iets te verbergen hebben! Ik stel de vraag niet voor niets.

Mijn vraag was toch heel duidelijk? Daar zijn geen meetrapporten voor nodig. Het antwoord op de vraag kan Samsung probleemloos geven, omdat Samsung uiteraard zelf weet wat hun TV technisch kan..

Ik zal de vraag nog een keer in heel duidelijk Nederlands stellen:

Is de Samsung UE65KS8000 na installatie van firmwareversie 1239.1 in staat om een HDR/HLG signaal via HDMI op de juiste manier op het scherm te brengen, dus wordt gebruik gemaakt van de juiste HLG EOTF?

Ik hoop dat ik "HLG EOTF" niet uit hoef te leggen aan een televisiefabrikant? De vraag die ik stel zou voor Samsung namelijk net zo makkelijk te beantwoorden moeten zijn als de vraag of de televisie stereo- of monogeluid produceert.

Niet netjes om een tegenvraag te stellen om geen antwoord te hoeven geven!

Top Posters