Support

Open search

vocht gedetecteerd bij oplaadpunt

First Poster

Hallo. Ik ben nieuw hier. Is dit topic nog actueel?

Want helaas kreeg ik sinds vanmorgen dezelfde melding... vocht gedetecteerd bij USB. Maar hij heeft nooit vocht gehad, de error komt echt out of the blue na een volledige oplaadbeurt. En ze blijft terugkomen. Ik heb al vanalles geprobeerd, andere kabels en opladers, stopcontacten, maar steeds hetzelfde. Ik probeerde ook wat ik hier al las:

- ik startte op in safe mode maar ook dan kwam de foutmelding terug.

- ik deed de truc met de kabel connecteren net nadat de foon herstart werd en dat zorgde ervoor dat de error wegbleef tot ik de kabel uittrok, dan was ie er weer...

- ik wiste de cache van de applicaties en herstartte en de boodschap bleef weg. Een nieuwe herstart echter deed de error terugkomen.

- voorzichtig met een tandgaren de stekkeropening uitgekuist.

Elke keer ik zo een trucje toepas, blijft de error weer weg, maar komt hij ook weer terug als ik een kabel in- of uitplug, of dat nu een oplader is, of usb in auto, laptop of powerbank... vervelend is ook dat de laptop geen link meer maakt met de phone, hij kan hem niet inlezen. 

Wat moet ik doen? Ervan uitgaan dat hij stuk is, zoals ik hier en daar las? Mogelijks de vochtsensor maar dit model is toch verondersteld waterdicht te zijn? Het is een S8.

Graag had ik geweten wat ik nog kan doen om dit opgelost te krijgen (factory reset?), waar ik hem eventueel kan laten herstellen in België (er was een Samsung store op de Louisalaan te Brussel maar die is weg), hoeveel me een herstelling zou kosten (ben niet zinnens om nog 100-en euros te leggen) en of ik nog van garanties kan genieten (gekocht in september 2017, dus is net 1 jaar oud).

Bedankt alvast voor de feedback. Kevin.

Superuser I
Superuser I

Hoi @KevinBS8

In dit geval raad ik aan om langs een Samsung Service Center te gaan om er naar te laten kijken, indien je nog een wireless charger hebt kan je nog via deze charger je telefoon opladen.

Het is trouwens incorrect dat een S8 waterdicht is, het apparaat is IP68 gecertificeert, dit betekend dat het bepaalde waardes "aan kan". Dit betekend niet dat het apparaat langer dan 1.5 minuut in het water mag liggen. 

Leuk artikel: 

https://nl.pcmag.com/waterbestendig/1689/guide/ip-scores-hoe-waterdicht-is-waterdicht

https://www.samsung.com/nl/support/service-center/

Edit: Ah, je woont in belgie. Dan is hier de juiste link:

https://www.samsung.com/be/support/service-center/

First Poster

Dag. Merci.

Tja. Waterdicht of waterbestendig maakt niet echt uit, feit is dat hij zeker geen vocht heeft gekregen en al zeker niet door in het water te plonzen of spetters gekregen heeft van een waterbron dichtbij. Daar let ik wel op voor een toestel dat zo een pak banknoten kostte.

Maar hey, het probleem is opgelost. Ik herhaalde alles van hierboven nog eens in een bepaalde volgorde, met als laatste het uitkuisen van de usb poort. Er zal daar wat vuil of stof hebben gezeten zeker maar waarom dat ie dat als vocht detecteert...?

Superuser I
Superuser I

Fijn om te horen dat het werkt @KevinBS8! Ik denk inderdaad dat het stof was die tegen de sensor aan zat. Waarschijnlijk is dat omdat de censor niet het verschil tussen stof en water kan detecteren (Dat ding stelt simpelweg de vraag: Zit er iets op mij? Ja, geef error). 

First Poster

Yups, zo zal ut dan wel wezen

First Poster

Hey hey 

Even een aparte vraag misschien,

Wat "opstarten in veilige modus"?🙈😆😇

Dankuwel alvast

Gr Anouk

First Poster

Ik heb hetzelfde probleem gehad gisteren, na het kort op poetsen van het toestel. Hierbij enkel een nat doekje gebruikt (met weinig water).  Hierna werd direct vocht detectie gemeld. Opladen was onmogelijk met kabel. Inmiddels doet het toestel het weer naar behoren. Zowel het opladen als het aflezen van de bestanden (wat hij ook niet meer deed).

Ik vind het toch raar dat een dergelijk toestel deze spatwaterdicht zou moeten zijn, een dergelijk issue heeft.

Dus mocht dit probleem voorkomen, laat de telefoon even met rust en kijk 24u verder, alvorens je besluit naar een servicepunt te gaan.

First Poster

Ik heb nu al ook een tijdje last van dit soort oplaadproblemen.Ik heb een boel usb-c kabeltjes,maar een paar werken er echt!Heel vaak krijg ik ook de vochtmelding,wat mij rest om de boel opnieuw op te starten.Ik heb van alles al geprobeerd,maar er helpt niet zo veel.Poort schoongemaakt,etc etc...Ik heb van de vele kabeltjes maar 2 die echt goed werken.Die komen bij de hema vandaan,maar die hebben ze nu niet meer.Gelukkig werken 2 nieuwe kabeltjes die ik besteld heb nu wel na opstarten.Maar het blijft behelpen.Hopelijk komt er een update die alles verhelpt!

Observer

Het in veilige modus starten en daarna weer opstarten zoals hier vermeld heeft ons probleem met vocht ook opgelost. Bedankt

@ArjenD  schreef:
Nog es wat verder gezocht, en kwam een andere tip tegen:
Herstart je telefoon in veilige modus, en kijk of het dan nog dezelfde melding geeft.
Bij mij was de melding toen weg. en na een herstart bleef de melding weg...

Om de telefoon in veilige modus te starten:
1. zet de telefoon HELEMAAL uit( dus de powerknop lang vasthouden, en dan 'Uitschakelen' kiezen.
2. Houdt de knop 'volume-down' vast, en druk de powerknop in totdat het scherm aangaat. Houdt daarbij volume-down vast.
3. wacht tot de telefoon gestart is.
Nu staat ie in veilige modus ( alle gebruikers-apps enz. zijn uitgeschakeld)

Na een herstart was bij mij de 'vocht-melding' weg.

First Poster

Ook regelmatig deze vocht melding  A5 2017 terwijl hij dan bv gewoon op het nacht kastje lag

De truc met herstarten werkt dus herstarten en net voor het opnieuw  opstarten kabel erin 

Erg vreemd 

Top Posters