Support

Open search

Reparatie Galaxy A3 zonder recht op garantie

Highlighted
Apprentice

Beste lezer,

Vorige week heb ik mijn Samsung Galaxy A3 van net tweeënhalf jaar oud ter reparatie aangeboden. Opladen ging niet meer zoals het hoort.  

Na verschillende (automatische) mails van Dynafix waarin gemeld werd dat mijn AC adapter en kopie aankoopbewijs niet waren ontvangen, kreeg ik vraagtekens. Achteraf blijkt dit niet te kloppen, maar het wekt in elk geval geen vertrouwen voor een erkende Samsung reparateur.  Daarnaast vind ik het erg vervelend dat er geen uitleg wordt gegeven over hetgeen ze hebben geconstateerd. Ze sturen simpelweg de constatering van een beschadigd moederbord en printplaat en daarmee een gepeperde offerte.  Anders dan bij andere berichten op dit forum, is er bij mij niet vermeld dat er stoot-, druk-, val- of vochtschade is gecontstateerd waardoor ik geen garantie zou hebben.

Hoe het moederbord vanuit het niets defect kan zijn is dus de vraag. Alles functioneerde nog, geen storingen of mankementen, helemaal niets. Totdat er zonder enige aanleiding een melding over vocht kwam en daarna werd het opladen problematisch, maar verder functioneerde alles nog.

Zoals gezegd is de telefoon net tweeënhalf jaar oud. Zoals Dynafix heeft kunnen constateren is de telefoon naast wat krasjes nog als nieuw. Vanaf dag één heeft het apparaat altijd in een beschermende case gezeten. De telefoon is niet gevallen en heeft nooit in water gelegen. Het opladen gebeurt met behulp van originele lader niet eens elke dag, omdat de telefoon niet intensief wordt gebruikt. Het gebruik is uitsluitend in huiselijke sfeer. De telefoon zou waterdicht moeten zijn, waarmee vochtproblemen uitgesloten zouden moeten zijn.

U begrijpt, de schade aan het moederbord (én printplaat?) is mij één groot raadsel. Als dit zo snel en makkelijk met een apparaat met aanschafprijs van € 300,- kan gebeuren, waarna zo’n gepeperde offerte wordt aangeboden, dan zou ik toch graag op wettelijke garantie willen beroepen.  

Dynafix gaat in een eerste antwoord op deze vragen niet in. Ze geven aan alleen geconstateerd te hebben dat het moederbord defect is. Dat is zoiets als mijn auto ter controle naar de dealer brengen, om daarna te horen te krijgen dat de motor defect is, inclusief een offerte om een nieuwe motor te plaatsen. Geen uitleg over het defect, geen oorzaak, geen specificatie van de diagnose en geen reden waarom ik zo'n dure reparatie zou moeten laten uitvoeren, laat staat waarom ik dat zelf zou moeten bekostigen. Welke klant kan daarmee tevreden zijn?! 

Zolang ik mobiele telefoons gebruik, gebruik ik Samsung telefoons. Altijd erg tevreden. Ook over huidige telefoon. Om dan nu te ontdekken dat er op zo'n simpele manier met klanten wordt omgegaan als er een keer iets mis is. M. i. doet dit geen recht aan Samsung. Vandaar dat ik hier een poging doe om tot een oplossing te komen.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groet,
Martin

5 ANTWOORDEN 5
Superuser II
Superuser II
Je kunt het beste contact opnemen met de winkel waar je hem gekocht hebt.
---------
Samsung Galaxy Note 10+

Ik weet veel, maar niet alles! Ik ben ook maar een "forum lid"!
Heb ik je goed geholpen? Wil je mijn antwoord dan als ✓ Oplossing markeren? Zo kunnen we elkaar sneller helpen!
Apprentice

Bedankt voor de reactie Rohit. Dat klinkt op zich logisch, dat ga ik ook doen.

Maar dan nog blijft de vraag waarom Dynafix, een firma waarvan we afhankelijk zijn als we garantie willen behouden, geen inhoudelijke informatie verschaft over iets wat ze wel in rekening willen brengen.  Vanuit Samsung onderzoeken ze  en wordt een diagnose gesteld, maar als er naar de concrete constatering gevraagd wordt, komt er een simpele reactie. Een defect moederbord terwijl alles functioneerde en er niets schokkends met de telefoon is gebeurd, komt op mij vrij dubieus over. Dus ik vraag om opheldering vanuit de expertise van Dynafix.
Ik wil graag snel en concreet actie ondernemen, want in de tussentijd heb ik voor werk en privé geen betrouwbare telefoon beschikbaar, terwijl ik dacht hooguit 3 dagen mijn mobiel kwijt te zijn. Graag zou ik duidelijkheid willen om te voorkomen dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd.  Ik ben namelijk benieuwd of een winkel genoegen neemt met een globale omschrijving zoals 'defect moederbord' terwijl alleen opladen lastig ging.

Wordt vervolgd.

Superuser II
Superuser II
Dat opladen kan idd een probleem zijn met een defect moederbord, er zitten namelijk power chipjes op het moederbord die dat regelen en als die niet meer werken dan is het moederbord defect.
---------
Samsung Galaxy Note 10+

Ik weet veel, maar niet alles! Ik ben ook maar een "forum lid"!
Heb ik je goed geholpen? Wil je mijn antwoord dan als ✓ Oplossing markeren? Zo kunnen we elkaar sneller helpen!
Apprentice

Update:

Ik heb inmiddels 4 keer contact gehad met de klantenservice van de verkoper. Zij blijven maar wijzen op fabrieksgarantie die verlopen is, terwijl ze verder niet zijn ingegaan op zogeheten wettelijke garantie / recht op het gebruik van een deugdelijk product. Pas na het indienen van een klacht zijn ze daar op ingegaan door te stellen dat de te verwachten levensduur  van een smartphone zoals deze Samsung Galaxy A3 (2017) naar hun mening minstens 2 jaar is, waaraan mijn smartphone heeft voldaan en dus versleten is.

De conclusie van de verkoper is dus dat we van een Samsung Galaxy A3 kunnen verwachten dat deze na 2 jaar is versleten en uit zichzelf defect raakt, ongeacht hoe (weinig) intensief deze gebruikt is. Met deze logica kan een product nooit als ondeugdelijk worden aangemerkt en is uitsluitend fabrieksgarantie van toepassing. Het recht op een deugdelijk product na de duur van fabrieksgarantie wordt van de tafel geveegd omdat zij vinden dat een smartphone maar 2 jaar mee hoeft te gaan.

De vraag is hoe Samsung zelf denkt over de gegarandeerde gebruiksduur van een Galaxy A3. Vreemd genoeg heb ik hierover niets kunnen vinden. Er is wel informatie op internet te vinden over gemiddelde gebruiksduur, wat sterk wordt bepaald door gebruikersschade, accukwaliteit en snelheid. Smartphones worden vaak snel afgeschreven omdat consumenten ze stuk maken of nieuwere producten willen. Maar dit zegt niets over de gegarandeerde levensduur van een product. Wat heeft Samsung hierover te zeggen? Hoe kan ik aan de hand van Samsungs eigen productinformatie en -waardering de verkoper erop wijzen dat, anders dan zij beweren, Samsung geen duurbetaalde troep verkoopt wat enkel voor de duur van 2 fabrieksgarantie een gegarandeerde deugdelijkheid heeft? 

NadineH Moderator
Moderator

Hoi Martin,

Wij houden de UNETO-VNI richtlijnen aan. Zij hebben onderzoek gedaan naar de gemiddelde gebruiksduur van een groot aantal apparaten. Uit hun onderzoek blijkt een gemiddelde levensduur van twee jaar voor telefoons. Dit is ook de richtlijn waar wij onze fabrieksgarantie op baseren. Wat dat betreft heeft de verkoper dus gelijk over de levensduur van jouw mobiele telefoon. 

Natuurlijk is het wel onwijs zonde van je toestel. Kun je mij een privé berichtje sturen? Ik kijk graag of ik jou iets kan aanbieden omdat je vaste klant bij ons bent!

---------
Signature-Note10
Top Posters