Support

Open search

Batterij issues na juli-update?

OPGELOST
Explorer

Ik heb nu twee jaar een S8+ die het eigenlijk nog uitstekend deed. Binnenkort loopt mijn abo af en sta ik voor de keuze: nieuw toestel of SIM-only.

Mijn probleem is dat sinds de juli-update van Samsung de accuduur van het toestel echt aanzienlijk is afgenomen. Voorheen haalde ik met gemak 4 dagen standby, nu mag ik blij zijn met 1,5 dag. Het toestel wordt zeker niet intensief gebruikt en normaal ruil ik een toestel pas na 4 jaar om. Als ik 's avonds het toestel oplaadde had ik 's ochtends pakweg 96%, dat was tot en met afgelopen juni; nu is dat nog maar 87%. Heel veel mensen zullen dat misschien netjes vinden maar ik vind de afname nu frappant en vervelend.

De batterij is nog in uitstekende toestand (3300 mAh van de bruto 3500). Er zijn geen 3rd-party-apps die buitensporig veel accu verbruiken. Frappant is dat het verbruik van systeemapps komt ("android system", "apparaat standby" e.d.).

Ik heb al allerlei dingen geprobeerd: cache-partitie resetten, apps in de sluimerstand, apps verwijderen, noem maar op. Maar het heeft allemaal niet echt een merkbaar effect. Als ik het toestel niet gebruik ligt het op zijn kop met het scherm uit in "deep sleep".

Ik kan voor een nieuw toestel gaan (dat zou dan een S10+ worden (waar overigens ook al de nodige kritiek op de accu van te vinden is)) maar vind dat eigenlijk zonde als het een softwareprobleem is.

En ja, ik kan altijd een factory-reset doen maar nee, daar heb ik eigenlijk absoluut geen zin in.

Groet,

Alex

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
Tim Moderator
Moderator

Het is dan inderdaad voor jezelf afwegen of het 't waard is. Succes met je keuze!

---------
Signature-Note10
"You must take your place in the Circle of Life." ~ The Lion King
8 ANTWOORDEN 8
Nick Moderator
Moderator

Ah, dat is inderdaad een stuk minder. Je kunt in dit geval het best even alles testen in veilige modus, dan weet je zeker dat er qua derde partij niets invloed heeft op de batterijduur.

---------
Signature-Note10
"Changes call for innovation, and innovation leads to progress"
Explorer

Dag Nick,

Dank je voor je bericht. Ik heb gisteren toch maar een factory-reset gedaan en vanaf vanmiddag de telefoon in safe mode gezet.

Beide acties hadden geen effect. De AccuBattery app heb ik niet geherinstalleerd omdat die app zelf immers ook accu verbruikt.

Vanmorgen heb ik opgeladen naar 100% en na 10 uur stond ie inmiddels op 84% terwijl het toestel nauwelijks is gebruikt. Da's dus een idle-verbruik van 1,6% per uur waar dat een maand geleden nog 0,5 was, een verdrievoudiging pakweg.

Als je onscreen gaat zie je het batterijpercentage voor je ogen wegslinken.

De schermresolutie heb ik ook op minimum gezet (HD+) maar ook dat haalt niets uit.

Ik heb in de afgelopen maand verder niks gewijzigd.

Wat is er in de tussentijd gebeurd?

Groet,

Alex

Explorer

Nog een kleine aanvulling: ik heb gemerkt dat, als het apparaat in vliegtuigstand wordt gezet, het verbruik drastisch omlaag gaat en weer op de oude waarde zit.

Tim Moderator
Moderator

@Alex1968 Zo te lezen heb je al van alles geprobeerd. Als ook een reset geen oplossing heeft geboden, dan mag je 'm aanmelden voor reparatie via onze Ophaalservice. Binnen de twee jaar fabrieksgarantie en zonder gebruikersschade, kan dit kosteloos gedaan worden.

---------
Signature-Note10
Explorer

Dank je, Tim, voor je bericht.

Het toestel zit helaas net buiten de twee jaar en bovendien denk ik echt dat het probleem in de software zit. Ik zal er eens over denken wat nu wijsheid is, zeker nu bijna mijn abo afloopt.

Allen bedankt voor de snelle reacties.

Tim Moderator
Moderator

Het is dan inderdaad voor jezelf afwegen of het 't waard is. Succes met je keuze!

---------
Signature-Note10
Highlighted
New Member

Zit zowieso in de software heb er met mijn s10+ ook  last van voor juli update makkelijk 10 uur netflix en nog 35 procent over ,

Nu na drie uur netflix 15 procent over samsung america heeft aangegeven dat het te maken heeft met de 4g router de september update zou uitkomst moeten bieden voor velen 

Jammer dat men weer als een struisvogel ze kop in het zand steekt en de problemen niet erkent die zelf zijn  gecreëerd.  

BruceH Moderator
Moderator

@Beest, heb je zelf al iets geprobeerd, zoals het resetten van je toestel? 

---------
Signature-Note10
"It’s better to give than to receive. Especially advice."
Top Posters