Support

Open search

24 uur met... de Galaxy S8 Plus!

Highlighted
Superuser II
Superuser II

Volgende week komt hij pas officieel uit, maar pre-orders mogen deze week al genieten van hun nieuwste Samsung. Dit waren mijn eerste 24 uur met de Galaxy S8 Plus. Voor de duidelijkheid; overal waar ik S8 schrijf, bedoel ik ook de S8 Plus.

Instellen

De eerste uurtjes van een nieuwe telefoon ben je altijd bezig met het instellen en installeren van je apps. Niet met de Galaxy S8, want met Samsung Smart Switch zet je heel gemakkelijk al je instellingen over van je vorige telefoon, zelfs als de vorige telefoon geen Samsung of zelfs geen Android was. Na een klein kwartiertje was mijn S8 klaar voor gebruik. Kijk, dat scheelt!

Het scherm

Wauw, wat een prachtig scherm. Het nodigt je constant uit om hem te bekijken, te voelen en te bewonderen. Ook buiten is dit geen enkel probleem, het heeft veel minder last van reflecties van het licht. Het beeld is helder, duidelijk en door het Infinity Display spatten de beelden er van af. Met een paar foto's heb ik geprobeerd om dit weer te geven, maar geen enkele foto kan echt tonen hoe geweldig de beelden zijn. Ik raad iedereen dan ook aan dit gewoon eens te ervaren.

Het Always on Display is ook sterk verbeterd. Door de krachtigere maar zuinigere chip kan het beeld niet langer slechts iedere minuut, maar iedere seconde worden bijgewerkt, met als resultaat dat je klokje nu een secondewijzer kan hebben. Ook is het infinity effect - een soort sterren - mogelijk om toe te voegen aan het AoD. Het resultaat is mooi én praktisch.

Niet elke app is gebouwd om met het grotere scherm om te gaan, maar je kunt apps dwingen om full screen te worden weergegeven. Ik ben nog geen enkele app tegengekomen waar hierdoor de lay-out naar de knoppen gaat - gelukkig maar.

Over knoppen gesproken; de home button onder het scherm werkt ook lekker.

Hallo Bixby

Bixby was een stukje software waar ik echt naar uitkeek. De nieuwe assistent van Samsung beloofde veel en van wat er nu al actief is (het spraakgedeelte wordt later toegevoegd) maakt Samsung dit grotendeels waar.

Bixby wordt de komende tijd uitgebreid, maar kan nu al een aantal leuke dingen. Objecten herkennen van foto's bijvoorbeeld. Mijn mok met de tekst This is my mug werd herkend als mok met tekst en ik kreeg allerlei andere leuke mokken met tekst te zien. Ook het herkennen van de fles wijn die we in de kast hebben staan werkte goed; de wijn werd herkend en er kwam achtergrondinformatie over de wijn in beeld. En hoewel ik helemaal geen goede kunstenaar ben (lees: een vrij beroerde), herkende Bixby zelfs mijn zelfgetekende Pokémon en bracht voorbeelden van mensen die wel kunnen tekenen naar voren zodat ik nog eens extra depressief kon zijn over het resultaat.

De persoonlijke pagina is ook grappig, al vond Bixby het vanochtend een goed idee om Ik Wil Met Je Dansen van Frank van Etten via Spotify voor me af te spelen... Er blijft natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Toch beginnen de kaarten daadwerkelijk relevant te worden. Dit is veelbelovend!

Camera

De camera van de Galaxy S8 is geweldig, zowel de front als back camera. De camera's zijn nu uitgerust met Snapchat-achtige filters. Ik heb er een paar uitgeprobeerd en hoewel ik persoonlijk nooit een fan van die filters ben geweest, zijn er mensen die dit wel geweldig vinden. Helaas verwachten die mensen nu wel dat ik al mijn selfies van zo'n filter ga voorzien... Al moet ook ik toegeven dat na er even mee gespeeld te hebben ook ik ze best leuk begin te vinden.

De kwaliteit van de foto's is goed. Vooral de front camera is hardwarematig sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorgangers, maar ook de foto's die met de camera aan de achterkant zijn gemaakt hebben een verbetering ondergaan die niet direct in de specificaties zijn op te merken. Dat zit hem vooral in de scherpte van de foto's, er worden nu meerdere beelden gecombineerd om ook bij beweging tot een scherpe foto te komen. Dat verschil merk je goed.

Als voorbeeld hieronder een aantal bloemenfoto's gemaakt met de S8:

Batterij

De afgelopen 24 uur heb ik veel met de telefoon gedaan. Games gespeeld, dit stukje geschreven, een opzet voor een andere column gemaakt, de krant gelezen en video's bekeken. Dit heeft altijd impact op de batterij, maar met de S8 valt het best mee. Normaal gaat de batterij best snel omlaag bij het schrijven van stukjes en het lezen van de krant, vanwege de witte achtergrond, maar bij de S8 is dit helemaal niet het geval. Samsung lijkt de belofte van de veel zuinigere 10 nanometer chip zeker waar te hebben gemaakt.

Foto's zijn gemaakt met de Galaxy S8 Plus of Galaxy S7 Edge (bij foto's van het beeld van de S8), maar zijn tevens verkleind om aan de eisen van de bestandsgrootte te voldoen. Dit gaat iets ten koste van de kwaliteit van de foto's en dus ook van de ervaring.

--------------------------------
Een antwoord op je vraag gevonden? Vergeet deze dan niet als ✓Oplossing te markeren zodat andere gebruikers de oplossing sneller vinden.
17 ANTWOORDEN
Community Manager

Wat ontzettend leuk geschreven Kevin! Enne... die filter staat je wel  

---------
Signature_Note9_Trans
Community Manager Samsung Benelux
Heb je een antwoord gevonden op je vraag? Markeer deze dan als
✓Oplossing zodat andere gebruikers de oplossing sneller vinden
BruceH Moderator
Moderator

Tof stukje, Kevin! Leuk om te lezen ook.  😁

---------
Signature_Note9_Trans
"It’s better to give than to receive. Especially advice."
Apprentice

Heb inmiddels ook het toestel in mijn bezit maar die camerafilters kende ik nog niet! Waar kan ik die vinden? 

Superuser II
Superuser II

Hey @Bliegel34,

Onderaan de camera staat een leuk beertje, als je daar op drukt kom je bij de filters. Als je vervolgens op het plusje drukt zijn er (op dit moment) ook nog drie andere filter packs te downloaden

Screenshot_20170502-151817.jpg

Een antwoord op je vraag gevonden? Vergeet deze dan niet als ✓Oplossing te markeren zodat andere gebruikers de oplossing sneller vinden.
Apprentice

Gevonden! Dank je!

First Poster
Dank je! Smiley Erg vrolijk
Apprentice

Hai,

Ik zit zo in dubio..de S8+ nu halen of wachten op de note 8! Maar werkt dan mijn gear 2 horloge nog samen en mijn 360 gear?  En komt er weer een 3d bril voor de note 8....ik kan de antwoorden niet vinden op internet! Wat zal ik nou doen!

Superuser II
Superuser II

Dat is zeker een dilemma @gigalexy! Het vervelende is dat er nog niets bekend is over de Note8 en dat het daarom lastig te voorspellen is hoe of wat. Echt zekerheid heb je pas wanneer hij officieel is aangekondigd.

Wat ik je wel al kan vertellen is dat je Gear S2 en Gear 360 gewoon werkt met de S8+ en ook zal werken met de Note8. Dit gebeurt namelijk via de apps (Gear en Gear 360 Manager) die met iedere nieuwe smartphone weer beschikbaar wordt gemaakt, dus dat zal geen issue worden.

Dus dan hangt het vooral van jou af. Houd je huidige telefoon het nog ongeveer een half jaartje vol en is de S Pen een toegevoegde waarde voor je, of ben je nu echt aan vervanging toe, gebruik je de S Pen niet en vind je de S8+ hét toestel waar je voorlopig heel veel plezier van gaat hebben?

Apprentice

Hai Kevin, 

Geen idee waar ik moet reageren!  Mijn S7 edge werkt nog prima die heb ik aangeschaft nadat de note 7 niet verkocht ging worden! Ik ben zo'n pen fanaat, al vanaf de eerste note! Maar ik ben ook gear VR fan en als er voor de note 8 geen bril komt ga ik voor de S8+ daar gaf je antwoord geen uitsluitsel over dus hang ik nog steeds! Kun je me ook vertellen of het bij de S8+ weer mogelijk is om ook je apps weer op je SD kaart te zetten alhoewel dat met 64 GB geheugen niet meer echt boeiend is maar met name DAT stoort me aan mijn S7 edge....

Top Posters