Support

Open search

Lenzen switchen

Highlighted
OPGELOST
First Poster

Hallo.

Reden om voor S9plus te kiezen is het feit dat er twee brandpuntafstanden op zitten, met verschillende lenzen.

Nu lijkt het erop dat dit helemaal niet zo functioneert: 

Staat de camerafunctie op Automatisch, dan kun je op het knopje "2x" drukken, maar dan zoomt hij in met dezelfde camera (is dus op de pixels -digitale zoom- en niet met de andere camera). Test zelf: houd je vinger voor de lens (beeld wordt zwart), zoom in, beeld blijft zwart en is dus niet naar andere camera geswitcht.

Waar het wel lijkt te werken is bij livefocus, maar daar heb je geen controle over via welke camera je de opname maakt. De opname wordt gemaakt en onder bepaalde (mij onduidelijke) omstandigheden, kun je bij de gemaakte opname kiezen of je de tele- of groothoekopname het best vindt.

Wat mij nog het meest verbaast is dat er bij de "Pro"instelling geen keuze is om lens te switchen.

Vraag:

Kan iemand mij vertellen waar en hoe ik bewust, vóór het maken van de opname, kan kiezen welke lens ik ga gebruiken. Of is dit simpelweg niet mogelijk en heb ik wat dat betreft een miskoop gedaan??

Dank voor de tijd en moeite.

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
First Poster

Hey Penscup.

Wat jij bedoelt is wel een wisselend diafragma, maar niet een wisselende lens. Het diafragma van dezelfde lens gaat dichter. Hoewel je een punt hebt: de ene lens is 1.5 en de andere zou 2.4 zijn, maar ook zou de ene groothoek en de andere tele moeten zijn, en daar verandert niets aan  als je op het diafragma-icon drukt, dus daar zit niet de switch. 

Ik heb het nog even getest: LIVE fotografeert met de onderste (= telelens), alle andere met de bovenste (=groothoek).

Problem solved.

5 ANTWOORDEN
Superuser II
Superuser II

Hoi @ReinderS,

Het zou wel moeten werken, maar andersom. De software kiest namelijk automatisch aan de hand van de lichtomstandigheden van de camera's of de telefocuslens wordt gebruikt of niet, omdat bij weinig licht de kwaliteit via digitale zoom van de eerste sensor beter is dan de tweede sensor zonder zoom (door de variabele diafragma van lens 1). Als je je vinger er voor houdt, zal hij dus nooit naar de tweede camera switchen, maar als je hem op 2x zoom hebt staan en je beweegt dan je vinger van onder naar boven zul je hem zien verspringen. Kun je eens testen of het zo wel werkt, om te zien of de tweede lens überhaupt gebruikt wordt?

--------------------------------
Een antwoord op je vraag gevonden? Vergeet deze dan niet als ✓Oplossing te markeren zodat andere gebruikers de oplossing sneller vinden.
First Poster

Kevin, hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb getest wat je hebt uitgelegd, maar ik zie de lenzen niet van de een naar de ander springen (op Auto, 2x).

Wat ik registreer is dat de ingestelde lenzen bij Pro en Auto groothoek zijn, bij Live is dat de tele. Maar op geen enkele wijze verspringt het en, erger nog, ik kan dus niet zelf bepalen of ik met tele of groothoek ga fotograferen.

Ik heb juist voor dit doel deze camera (bemerk dat ik niet 'telefoon' zeg) gekozen.

Heeft het zin om hierover contact met Samsung zelf op te nemen?

Apprentice

Dat werkt op deze manier volgens mij :

Zet camera in Pro stand. Klik dan op 2e icoontje van links naast iso, klik op auto, dit wijzigt dan in manual  Hierna kun je op F1.5 / F2.4 kiezen (links) voor een vd twee diafragma standen  Je ziet dan ook duidelijk verschil (tenzij je in een heel goed verlichte ruimte bent). Ook hoor je het diafragma verspringen. 

First Poster

Ga ik ook nog even testen, maar ik bedenk ineens dat ik daarnet zelf het antwoord heb opgeschreven:

Pro en Auto zijn 28mm, Live is tele!! Vreemd hoe de geest je eigen beperking kan zijn...

Blij dat ik weer door kan, dank voor de respons.

First Poster

Hey Penscup.

Wat jij bedoelt is wel een wisselend diafragma, maar niet een wisselende lens. Het diafragma van dezelfde lens gaat dichter. Hoewel je een punt hebt: de ene lens is 1.5 en de andere zou 2.4 zijn, maar ook zou de ene groothoek en de andere tele moeten zijn, en daar verandert niets aan  als je op het diafragma-icon drukt, dus daar zit niet de switch. 

Ik heb het nog even getest: LIVE fotografeert met de onderste (= telelens), alle andere met de bovenste (=groothoek).

Problem solved.

Top Posters