Support

Open search

Inzoomen camera s9 plus in donkere ruimte geeft korrelig beeld

Apprentice

Heeft iemand misschien tips of oplossing bij het volgende?

Ik maak graag foto's op concerten.

Als ik dichtbij het podium ben, krijg ik hele mooie foto's. Als ik wat verder weg sta en en niet eens achterin,  en inzoom, dan worden de foto's vrij korrelig van beeld, en dan heb ik nog niet eens maximaal ingezoomd.

Weet wel dat je wat kwaliteit verliest bij inzoomen, maar hoop eigenlijk dat de foto's niet al te korrelig worden.

9 ANTWOORDEN 9
BruceH Moderator
Moderator

Hi @MellyB,

Zou je ter verduidelijking een foto kunnen doorsturen waar het duidelijk op te zien is?

---------
Signature-Note10
"It’s better to give than to receive. Especially advice."
Apprentice

Probeer een foto te uploaden, maar hoe doe ik dat? Zie wel het kleine icoontje van een fototoestel staan, maar kan alleen tekst invullen en niets uploaden.

Apprentice

20190411_214527.jpg

20190329_210016.jpg

Apprentice
Gelukt. Misschien wil ik iets wat niet kan.
1e foto heb ik gemaakt maximaal ingezoomd.
2e is de concertfoto, ook flink ingezoomd.
Beiden gemaakt met automatisch fotograferen
BruceH Moderator
Moderator

Het is digitale zoom, dus hij zoomt als het ware in op de foto zelf. (Tot 2 keer zoomen zal de kwaliteit niet verloren gaan)

Dus wat je eigenlijk wilt, is niet mogelijk.

---------
Signature-Note10
"It’s better to give than to receive. Especially advice."
Apprentice

Hallo Melly

Het probleem zit hem in dat je met weinig licht fotografeert waardoor de ISO (licht gevoeligheid) omhoog moet waardoor er al gauw ruis in het beeld ontstaat. Daarnaast ga je ook nog digitaal inzoomen. De camerasensor heeft 12 mp,

Na digitaal inzoomen blijft er uiteindelijk maar weinig pixels over waardoor het beeld niet meer scherp en blokkerig lijkt. Er blijft dus in deze combinatie te weinig beeld kwaliteit over.  Oplossing is dus zo laag mogelijke ISO gebruiken, niet digitaal inzoomen maar proberen dichterbij het podium te komen of de telefoon ergens stabiel op bevestigen, dat laatste is bij een concert bijna niet  mogelijk.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

Succes met fotograferen!

Apprentice

Dank je wel voor jullie reacties.

Het is me in ieder geval een heel stuk duidelijker.

Apprentice

20190406_232634.jpg

Apprentice

Bij dit concert had ik geluk. Was redelijk makkelijk om aardige foto's te maken.

Nogmaals dank voor jullie hulp.

Top Posters