Support

Open search

Bixby en Jij ๐ŸŽ‚๐ŸŽ‰๐ŸŽŠ

Superuser II
Superuser II

21 april 2017. Met de release van het nieuwste vlaggenschip van Samsung heeft ook de digitale assistent Bixby het levenslicht gezien. De vrolijke assistent kwam meteen op felle kritiek te staan. Naast de concurerende assistenten van onder andere Google, Microsoft en Amazon, hebben gebruikers geen behoefte aan nog een virtuele assistent.

Ik vermoed persoonlijk dat alle artikelen met deze strekking in de Nederlandse techpers allemaal klakkeloos de Amerikaanse journalisten hebben overgenomen. Journalisten die Bixby waarschijnlijk niet geprobeerd hebben en nog voor de release hun mening klaar hadden. Terwijl deze assistenten nog helemaal niet of niet volledig beschikbaar zijn op de Nederlandse markt, tot op de dag van vandaag. En Bixby weer heel andere dingen kan dan die genoemde assistenten.

Maar het was duidelijk, Bixby stond met 1-0 achter. Bixby kan heel andere dingen voor elkaarboksen dan de andere assistenten. Waar de andere assistenten op de markt met name dingen voor je opzoeken, is Bixby hier in eerste instantie niet voor ontworpen. Bixby is gemaakt om je toestel te bedienen met natuurlijke spraak. Daarbij werkt Bixby met context. Als je op een internetpagina zit een tegen Bixby zegt 'Stuur dit door naar Robert,' dan stuurt hij Robert een linkje naar de site. Zit je echter ergens anders, dan maakt Bixby een screenshot voor je die hij doorstuurt. Bixby begrijpt wat jij wilt, zonder dat je expliciet moet uitleggen wat je precies bedoelt.

1-1 Chain CommandsScreenshot_20180410-212654_Bixby Voice.jpgEen voorbeeld van een Chain Command

Waar Bixby vanaf de perspresentatie achter stond, is Bixby nu bezig met een inhaalslag. Zo neemt de Google Assistent een belangrijke functie over van Bixby, die de assistent van Samsung al vanaf het begin heeft: chain commands of snelle opdrachten. Hiermee kun je met een eigen commando verschillende opdrachten uitvoeren. Zeg je bijvoorbeeld 'Welterusten' tegen Bixby, kan Bixby je wekker voor je zetten, je telefoon op stil zetten en je vertellen of het gaat regenen vannacht, zodat je weet of je het raam op een warme zomernacht open kunt laten of toch maar beter dicht moet doen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

1-2 Smart Home

De mogelijkheden zijn helemaal eindeloos met het Smart Home platform van Samsung. Met 'Welterusten' kun je niet alleen je telefoon bedienen, maar zelfs andere apparaten in huis. Wil je dat wanneer je naar bed gaat ook je TV en lampen uitgaan? Dat kun je toevoegen dankzij Smart Home. Het platform van Samsung is, in tegenstelling tot de platformen van de meeste concurrenten, open. Dit betekent dat iedere ontwikkelaar hier gebruik van kan maken. Je wilt namelijk niet alleen aan Samsung vastzitten, lijkt me. Philips Hue doet bijvoorbeeld al mee met de slimme verlichting. Zo heb je dankzij Bixby en Samsung's Smart Home platform meer keuzevrijheid dan wanneer je kiest voor een gesloten platform. Punt voor Bixby!

1-3 Meer dan alleen spraak

Meestal denk je wanneer je aan Bixby denkt meteen aan het spraakgedeelte. Maar Bixby is veel meer!

translate.jpg

Zo heb je nog Bixby Vision, waarmee je de camera-app kan gebruiken om voorwerpen of voedsel te herkennen, tekst te vertalen of om op een wijnproeverij op te scheppen over hoeveel je over de geserveerde wijnen weet alleen door stiekem even de camera op de fles te richten.

Reminder is een geheugensteuntje, waarbij je op een heel slimme manier herinneringen kunt instellen. Je kunt een datum en tijd kiezen, maar ook bijvoorbeeld wanneer je aankomt op of vertrekt van een bepaalde plek. 'Hi Bixby, help me herinneren dat ik de parkietjes van de buurman eten moet geven wanneer ik thuis kom' zorgt ervoor dat ik de herinnering 'parkietjes van de buurman eten geven' krijg zodra ik naar binnen stap.

Bixby Home verenigt alles. Hier kun je informatie vinden die voor jou op dat moment belangrijk is. Als je steeds iets op hetzelfde tijdstip doet, bijvoorbeeld je baas een mailtje sturen met alle weekrapporten, dan zal Bixby Home hiervan leren en al wat dingen voor je klaarzetten. Ook kan Bixby Home je via Upday op de hoogte houden van het belangrijkste nieuws, van je eigen (sport-)prestraties en van al je afspraken. En het mooiste is: ook dit is weer een open ecosysteem; app ontwikkelaars kunnen hun eigen app met Bixby integreren.

1-4 Stiekem toch wel goed met het opzoeken

Hoewel het niet de kerntaak is van Bixby, kan ze wel degelijk dingen voor je opzoeken. Zelfs als je het lekker vaag houdt! Vraag je bijvoorbeeld 'Hoe oud is de Nederlandse minister president?' zegt Bixby je heel confronterend dat Mark Rutte al 51 is, en geboren is op 14 Februari... Op Valentijnsdag, hoe pijnlijk moet dat zijn... Maar dat terzijde, is Bixby best goed in het opzoeken van snelle feiten.

1-5 De (nabije) toekomst

Okรฉ, misschien een beetje voorbarig om voor de toekomst al een punt toe te kennen, maar de toekomst heeft een hoop moois in petto. Dit is wat Samsung zelf op de productpagina heeft staan: "Wat ons betreft kan Bixby het leven via alle Samsung-apparaten leuker en gemakkelijker maken. Ja, we dromen er al van dat je aan Bixby kunt vragen om een kop koffie voor je te zetten of om je was te doen. Klinkt dat nog als science fiction? Wacht maar af. We staan nog maar aan het begin van de grootse mogelijkheden die we met Bixby voor ogen hebben." Met Smart Home zijn de eerste sprongen al gezet, maar er is meer.

Zo valt het misschien op dat ik alle spraakopdrachten in de Nederlandse taal op heb geschreven. Samsung is hard aan het werk om Bixby ook in het Nederlands beschikbaar te maken! Hoewel het Nederlands een ingewikkelde taal is en je daarom nog wel wat geduld moet hebben om Bixby volledig in het Nederlands te bedienen, zul je ook met Bixby in het Nederlands kunnen gaan praten! Houd hierover de Community en de andere Social Media pagina's van Samsung in de gaten, dan ben je als eerste op de hoogte!

Ook zul je zien dat Bixby in steeds meer apparaten wordt geรฏntegreerd. In de komende jaren zal Samsung steeds meer slimme apparaten maken, en al deze apparaten kun je bedienen met Bixby. Ook zijn er een aantal leuke Easter eggs te vinden. Heb je bijvoorbeeld al eens aan Bixby gevraagd om je een verhaaltje te vertellen? Of om een leuk feitje voorgeschoteld te krijgen?

wine.jpg

Wat vind jij?

Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar wat jij van Bixby vindt! Wat vond je van Bixby toen je er voor het eerst over hoorde, en is je mening inmiddels veranderd? Gebruik je Bixby, en zo ja hoe? Heb je feedback, of juist een tip die je het liefst van de daken zou schreeuwen? Let us know!

Screenshot_20180409-145132_Samsung Experience Home.jpg

โ„น--------------------------------โ„น
Een antwoord op je vraag gevonden? Vergeet deze dan niet als โœ“Oplossing te markeren zodat andere gebruikers de oplossing sneller vinden.
9 ANTWOORDEN 9
First Poster

Ik gebruik Bixby steeds meer voor alles. Ik woon nog niet zo lang in Tsjechie en de taal is nog niet heel makkelijk voor mij, sinds kort heb ik mijzelf aangeleerd om te vertalen van Bixby gebruiken. Hier ben ik echt heel blij mee. Camera is heel snel opgestart van Samsung, en dan een extra knopje en ik weet wat er staat. Heel leuk!!

In het begin twijfelde ik heel erg veel, maar Bixby maakt het allemaal wel echt makkelijker. Leuk ook van die wijnen, ik wist dat niet! Ga ik snel eens doen. Heb al lang geen wijnen meer gedronken. Echt leuk!

Ik hoop ook dat steeds meer dingen gaan praten. Ik zag laatst een filmpje over een pratende koelkast, was ook Bixby! Het lijkt mij dus echt zo grappig als je alles kunt doen in elke kamer van jouw huis alleen door Hi Bixby te zeggen. Ik ben alleen een beetje bang dat als ik straks zeg Hi Bixby, 10 dingen tegelijk naar me gaan luisteren. Dat is misschien niet leuk. Wel grappig. Gebeurt daar nog iets?

Leuk dat Bixby helemaal de toekomst in gaat. Ik word emotioneel er van. Echt leuk. Dankjewel dat je hebt gezegd wat er gaat gebeuren. ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜„๐Ÿ˜†๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜œ๐Ÿคช๐Ÿ˜‚

Superuser II
Superuser II

Goed om te horen dat je het zo leuk vindt Melinda! En vooral fijn om te lezen dat je een echte fanatieke Bixby gebruiker begint te worden. (Gebruiker vind ik zo'n lading hebben, misschien Bixbiรซr? Bixbiaan? Suggesties?)

De Bixby koelkast is Samsung's Family Hub, die is inderdaad heel erg gaaf! Naast Bixby is dit een filmpje met wat deze allemaal nog meer kan:

Ik denk dat je wel een goed punt aanhaalt dat als alles luistert naar Hi Bixby, je niet moet willen dat je hele huis opeens van alles begint te doen terwijl je alleen maar een gesprek met je koelkast aan wilt gaan (laat de zin: een gesprek met koelkast aangaan even op je inwerken, tot een paar jaar geleden werd je voor deze zin opgenomen :smileywink: ). Bixby zal in elk geval voorlopig grotendeels worden aangestuurt door je smartphone en eventueel je Family Hub. De wasmachine (om maar even iets te noemen) kun je dus met Bixby op je telefoon en je koelkast bedienen. In elk geval voorlopig, dus dit is wel een goed punt om in toekomstige plannen mee te nemen

Ik zal zeggen, geniet van je wijntje!

Een antwoord op je vraag gevonden? Vergeet deze dan niet als โœ“Oplossing te markeren zodat andere gebruikers de oplossing sneller vinden.
Superuser I
Superuser I

Bixby heeft geweldige potentie en is zeker geen slecht product, ik gebruik het zelf wat minder gezien Bixby de Nederlandse taal (of mijn brak nederlands accent) niet bepaald onder controle heeft.

Desalnietemin geloof ik dat het een mooie start is voor de toekomst en heel erg stieken, gebruik ik het soms wel (ook al heb ik het genoemd als het enige minpuntje in mijn review De enige reden waarom ik het als een minpunt zie is dat de knop dedicated is aan Bixby, als de knop niet verplicht was zou ik het meer zien als een functie met veel potentie die niet af is voor de Nederlandse markt.

Apprentice

Ik hoop ook dat de Nederlandse taal ooit ondersteund gaat worden. Wanneer ik nu een van mijn contacten wil bellen met een Nederlandstalige benaming bvb 'thuis' of 'Ma' werkt dit niet. Bixby werkt ook enkel als Wifi of mobiel internet aan staan, je kunt dit dus niet sparaakgestuurd activeren.

Verder heb ik nu weer bijgeleerd (Bixby Vision mogelijkheden enz...)

Superuser II
Superuser II
Tof om te lezen dat je wat nieuws geleerd hebt over Bixby! Wat je in de tussentijd tot de volledige Nederlandstalige ondersteuning is uitgerold kunt doen om onder het niet begrijpen van 'thuis' of 'ma' uit te komen, is het aanmaken van een chain command/snelle opdracht om deze actie uit te voeren. Bijvoorbeeld:
Houd de Bixby-knop ingedrukt en tik op 'Volledig scherm' in het venstertje dat verschijnt. Tik vervolgens op de tekst 'Hey, what are you thinking?' om te typen. Type hier 'call thuis' zodat hij gaat bellen. Open vervolgens Bixby Home >> Mijn Bixby >> Snelle opdrachten >> Toevoegen. Bovenin spreek je dan bijvoorbeeld 'Home' in en bij opdracht selecteren kies je voor Selecteren uit historie. Zo kun je voortaan het thuisfront bellen door alleen 'Hi Bixby, home' te zeggen (Laat het even weten als je behoefte hebt aan screenshots ter verduidelijking )
Enige nadeel hieraan is wel dat als je bijvoorbeeld een Clear View of een Led cover hebt, de cover vooralsnog niet gesloten kan zijn wanneer je een snelle opdracht uitvoert.
Apprentice

Hartelijk dank, Kevin.

Vraagje waarmee ik nog zit: kan ik een icon/shortcut voor Bixby Vision installeren op mijn startscherm (Note 8) of kan dit enkel geactiveerd worden via spraaksturing? Thx, Wolfe

Superuser II
Superuser II

Op de Note8 is dit vooralsnog niet mogelijk. Ik zeg vooralsnog, omdat het op de S9 inmiddels wel mogelijk is een sneltoets aan je startscherm toe te voegen. Ik denk dus dat dit met een toekomstige update ook wel mogelijk wordt met de Note8/S8.

Wel heb je de volgende snelkoppeling in de camera-app zitten. Als je dus snel openen van de camera aan hebt staan (2x kort op aan/uit drukken) kun je Bixby vision alsnog snel openen zonder Voice te hoeven gebruiken Screenshot_20180501-150307_Camera.jpg

Apprentice

Hallo Kevin.

Hartelijk dank voor de verhelderende uitleg. De shortcut naar camera had ikreeds geinstalleerd, Bixby Vision echter niet eerder opgemerkt daar.

Mvgr, Wolfe

Superuser II
Superuser II
Super! Fijn om te horen dat je er wat aan hebt gehad Fijne zonnige zondag nog โ˜€๏ธ
Top Posters