Support

Open search

ARC van Samsung qe49q7famlxxn werkt niet en even een zwart beeld PS4 Pro

First Poster

Geachte forumleden,

Hartelijk dank dat u de tijd neemt om mijn verhaal te lezen en samen met mij mogelijk tot een oplossing komt.

Op 27 november j.l. kocht ik de Samsung qe49q7famlxxn TV.
In het begin was ik redelijk enthousiast, echter neemt dat geleidelijk steeds meer af.

1) De PS4 Pro draaide op mijn vorige tv (samsung Led) uitstekend. Helaas heb ik met mijn nieuwe tv altijd in het begin even een zwart beeld van een halve minuut. Vervelend als je net lekker aan het gamen bent. Tegenwoordig calculeer ik het in en druk even op pauze. (iets wat eigenlijk helemaal niet zou horen)
In een forum las ik dat er meerdere mensen zijn die dit hebben en ik las ook over een eventuele boosdoener, HDMI kabels. Een goede highspeed kabel zou het probleem kunnen verhelpen. Na aanschaf van (dure) highspeed kabels is het probleem nog steeds daar. Terwijl mijn vorige tv nooit moeite had met de PS4 Pro. Ook het uitproberen/veranderen van diverse instellingen mocht niet baten (HDMI-CEC, gamemodus, HDMI UHD Color, Bitstream/PCM) (update 1262) 

2) Vandaag (04-03-2019) arriveerde mijn nieuwe aanwinst. De Bose 500 soundbar met bassmodule. De meegeleverde Bose kabel is (uiteraard) ARC geschikt. Mijn Tv is ARC geschikt en toch werkt het niet.
Via bluetooth werkt de soundbar, via optical werkt de sounbar... maar de tv lijkt ARC HDMI niet te begrijpen/ondersteunen. Ook dit keer weer verschillende opties uitgeprobeerd. Om de soundbar het meest tot z'n recht te laten komen zou ik graag gebruik willen maken van de ARC mogelijkheid.

Welke instelling zou ik nog kunnen proberen?

Mvg,
Dion

3 ANTWOORDEN 3
Nick Moderator
Moderator

Hi Dion! Dat klinkt allemaal niet fijn. Een aantal dingen: gebruik je HDR voor jouw playstation en wat zijn de verdere op jouw playstation RGB/YUV420 etc.? De kabel helpt absoluut, maar de poort heeft wel een limiet qua wat het aankan aan bandbreedte. 

Verder, als je de ARC poort test op een ander apparaat, werkt deze dan verder wel goed?

---------
Signature-S10
"Changes call for innovation, and innovation leads to progress"
First Poster

Beste Nick,

Dank voor je reactie.
HDR kan ik niet inschakelen omdat de VR er tussen zit. Wanneer ik HDR wil inschakelen moet ik de VR er tussen uit halen. Althans volgens de melding.
De andere instellingen:
Resolutie: 2160p - YUV420
RGB-bereik: Automatisch (aanbevolen)

Inmiddels werkt de soundbar via ARC! :-)
Eerst verbonden via bluetooth, daarna kon ik opeens wel de soundbar via HDMI verbinden. Vervolgens weer bluetooth verwijderd. Het is een kleine work-around, maar ik ben blij dat het werkt.

Nick Moderator
Moderator

Hmm, dat zijn gewoon de juiste instellingen. Je kunt alleen RGB-bereik even aanpassen om het te testen. Het gebeurt dus alleen wanneer je een spel net opstart? 

Fijn dat dit wel werkt. Al is de troubleshoot een beetje vreemd, de uitkomst is positief!

---------
Signature-S10
"Changes call for innovation, and innovation leads to progress"
Top Posters